<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Bangladesh ratifiserer

Bangladesh forplikter seg til å følge Hong Kong-konvensjonen om opphugging av skip.

Publisert 12. juni 2023 kl. 18.11
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 120 ord
DÅRLIGE FORHOLD: Bangladesh har lenge vært kritisert for å tillate skipsopphugging direkte på strendene uten at det har vært iverksatt tilstrekkelige miljøtiltak. Foto: The Shipbreaking Platform

— Dette er en milepæl for hele den internasjonale skipsfarten, sier adm. direktør Harald Solberg i Norges Rederiforbund. Han mener det trolig betyr at konvensjonen vil tre i kraft i løpet av de to neste årene.

Solberg venter også ratifikasjon av konvensjonen fra en større flaggstat innen kort tid, noe som vil føre til at regelverket endelig trer i kraft. 

Hong Kong-konvensjonen innebærer at alle land og skip må forholde seg til et internasjonalt regelverk som regulerer hvordan fartøyer skal resirkuleres. 

Det var Norge som i 1998 foreslo at FNs International Maritime Organization - IMO - skulle utvikle et rammeverk for resirkulering av skip. Forslaget ble lagt frem for IMOs miljøkomite samme år.

I 2009 ble konvensjonen vedtatt på en diplomatkonferanse i Hong Kong.