<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Hever guidingen og lover utbytte

Så langt i 2023 har MPC Container Ships betalt ut 293 millioner dollar til aksjonærene, noe som gir en utbytteavkastning på 43 prosent.

Publisert 21. nov. 2023 kl. 07.30
Oppdatert 21. nov. 2023 klokken 08.23
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 420 ord
Constantin Baack, adm. direktør i MPC Container Ships. Foto: Eivind Yggeseth

 

SE DIREKTE: Webcast fra kvartalspresentasjonen kl. 15.00

Det kraftige fallet i containerskipsmarkedet har svekket resultatene til MPC Container Ships i tredje kvartal, men omsetningen så likevel en økning på nær 15 prosent til 184 millioner dollar.

Driftsresultatet beløp seg til 71,8 millioner dollar, mens resultat før skatt endte på 68,3 millioner dollar – ned fra 124,6 millioner dollar tredje kvartal 2022.

Containerrederiet opplyser at «under visse forutsetninger» økes den finansielle guidingen for 2023. Nå forventes det driftsinntekter på 690-700 millioner dollar, opp fra 675-690 millioner dollar, og en EBITDA på 500-515 millioner, opp fra tidligere forventede 490.510 millioner dollar.

– Vi er glade for å presentere våre sterke resultater for tredje kvartal, oppnådd i en periode preget av en fortsatt mykning av markedet med synkende leiepriser og verdier på eiendeler, kommenterer adm. direktør Constantin Baack.

MPC Container Ships

(Mill. USD) 3. kv. / 23 3. kv / 22
Driftsinntekter 184 160,1
Driftsresultat 71,8 127,8
Resultat før skatt 68,3 124,6
Resultat etter skatt 68,2 124,5

Pøser ut utbytte

Styret har vedtatt et utbytte på 0,14 dollar pr. aksje for tredje kvartal, til totalt 62,1 millioner dollar. Så langt i 2023 har MPC Container Ships betalt ut 293 millioner dollar til aksjonærene, noe som gir en utbytteavkastning på 43 prosent.

– Vi fortsetter å operere med lav gjeld på 17 prosent, og med 67 prosent av driftsdagene fastsatt for 2024, har vi betydelig inntjeningsvisibilitet, til tross for markedssvingninger. Vårt løfte om å levere sterk aksjonæravkastning forblir urokkelig, sier Baack.

For 2025 er kontraktsdekningen på 25 prosent og 12 prosent for 2026.

I tredje kvartal var utnyttelsen på 98,7 prosent, opp fra 96,9 prosent samme kvartal i fjor, med en gjennomsnittlig tidscerteparti-inntjening (TCE) på 27.531 dollar pr. dag, ned fra 30.476 dollar.

Ned fra pandemi-toppen

Ved utgangen av kvartalet bestod konsernets flåte av 65 fartøyer, der ni av dem er kategorisert som holdt av for salg.

– I løpet av de siste månedene har vi fullført salget av åtte eldre, mindre effektive fartøyer. Sammen med kjøpet av fem ECO-design fartøyer kunngjort i andre kvartal, markerer disse tiltakene et avgjørende skritt fremover for å revitalisere flåten vår, opplyser Baack.

Selskapet oppgir en omsetningsordrereserve på 1 milliard dollar pr. 30. september 2023, med en gjennomsnittlig gjenværende kontraktsperiode på 1,7 år.

MPCC-aksjen gikk til himmels under pandemien, der store forstyrrelser i tilbudskjedene bidro til å sende containerratene rett opp. Fallende rater har imidlertid snudd trenden, og det siste året er aksjen ned nær 20 prosent.