<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Byr 7,6 milliarder for Gram Car Carriers

En søkkrik italiener legger 7,6 milliarder norske kroner på bordet for Gram Car Carriers. – De liker det vi har skapt, sier Gram-sjefen.

Publisert 24. apr. 2024 kl. 08.04
Oppdatert 24. apr. 2024 klokken 11.42
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 762 ord
OSLO NESTE: MSC-gründeren Gianluigi Aponte, her sammen med Sofia Loren og cruiseskipskapteinen Francesco Ponti ved dåpen av «MSC Musica» for noen år siden. Foto. MSC Cruises

 

Det er datterselskapet til Mediterranean Shipping Company, SAS Shipping Agencies Services, som legger inn budet på 263,69 kroner pr. aksje.

Når utbyttet etter den første tremånedersperioden av året plusses på år Gram-eiene totalt 272.69 kroner pr. aksje. I tidlig handel på Oslo Børs ble Gram-aksjen omsatt for opptil 268 kroner. 

– De liker det vi har skapt, sa Grams rederisjef Georg A. Whist på en presentasjon onsdag. Han betegnet tilbudet som «fair».

Mediterranean Shipping Company ble grunnlagt av italieneren Gianluigi Aponte, som ifølge Forbes er god for 33,4 milliarder dollar.

Hans kone Rafaela Aponte-Diamant eier halvparten av imperiet, som dermed verdsettes til 66,8 milliarder dollar, tilsvarende nær 730 milliarder kroner.

Ekteparet er genuine gründere i shipping og startet i 1970 med kjøp av et skip som ble finansiert med et lån på 200.000 dollar.

KJØPER HELE VIRKSOMHETEN: – MSC kjøper en plattform for å operere i denne shippingnisjen, ikke primært skip, sier Gram Car Carriers-sjefen Georg A. Whist. Her er han fotografert på fjorårets Paretokonferanse. Foto: Thomas Bjørnflaten

– Kjøper en plattform

MSC, som har sitt hovedkvarter i Geneve i Sveits, er en stor aktør i containershipping og cruisefart. Gjennom selskapet Medlog driver gruppen også en betydelig virksomhet innen landbasert logistikk og eier og opererer havneterminaler.

Nå ser Aponte til Norge og bilfraktrederiet Gram Car Carriers som har gått fra emisjonsfiasko til børsvinner.

Fra før av eier MSC to bilskip, men vil altså nå skaffe seg et sterkere fotfeste i denne shippingnisjen og mener at Gram Car Carriers er det ideelle valget.

– MSC kjøper en plattform for å operere i denne shippingnisjen, ikke primært skip, sier Whist om avtalen som er kommet istand etter direkte forhandlinger mellom de to partene.

MSC tok initiativet

Prisen tilsvarer 263,69 kroner pr. aksje. Medregnet kvartalsutbytte for første kvartal på 9 kroner får aksjonærene et proveny på 272,69 kroner pr. aksje, noe som er rundt 28 prosent over sluttkursen tirsdag.

Det var MSC som tok initiativet til milliardhandelen. Planen er å beholde Gram Car Carriers' administrasjon og fortsette driften i Oslo.

I tillegg til dagens Gram-flåte har Oslo-rederiet en management-kontrakt for fire nybygg som er bestilt av selskapet Global Auto Carriers. Denne avtalen følger med i kjøpet.

Gram Car Carriers-styret har enstemmig vedtatt å anbefale aksjonærene tilbudet, etter en vurdering fra ABG Sundal Collier som har kommet frem til at prisen er god. MSC har tatt forbehold om en akseptgrad på 90 prosent.

Har takket ja

De største aksjonærene, F. Laeisz GmbH, AL Maritime Holding, Glenrinnes Farms, HM Gram Investment III og HM Gram Enterprises, har gitt et ugjenkallelig løfte om å akseptere budet.

Tilsammen eier disse selskapene 54,54 prosent av rederiet. Gram-familien eier totalt cirka 7 prosent av aksjene. 

På presentasjonen fikk Whist spørsmål om hva styret vil gjøre hvis det skulle komme et høyere bud på rederiet. Han antok at styret da ville endre sin anbefaling og be aksjonærene takke ja til den som vil betale best.

MSC har rett til å matche et eventuelt konkurrerende og høyere bud. Alternativt kan de velge å overta aksjene de har sikret seg tilsagn på eller droppe budet.

– Dagens frivillige tilbud fra en av verdens ledende maritime grupper er en anerkjennelse av den unike posisjonen GCC har bygget som en ledende leverandør inne bilfrakt. Styret er fornøyd med at tilbudet representerer en rettferdig verdsettelse av GCC, slik det også gjenspeiles i anbefalingen til aksjonærene om å akseptere tilbudet, kommenterer styreleder Ivar Myklebust.

Emisjonsfiasko

Gram Car Carriers måtte kutte prisingen kraftig før det gikk på børs i januar 2022.

«Jeg tenkte at jeg fikk aksjene til halv pris i januar i forhold til de underliggende verdiene», sa investor Morten Astrup den gang. Han lastet opp med aksjer for 30 millioner kroner til 53 kroner stykket. Derfra har det kun gått en vei.

Siden noteringen er det utbetalt 29 kroner i utbytte pluss nå 9 kroner for første kvartal. Medregnet budet på 263,69 kroner gir det en ellevill gevinst på hele 469 prosent på litt over to år.

Meglerhuset Clarksons Securities mener det er en god avtale for Gram-aksjonærene:

– Det totale kontantvederlaget er litt over vår NAV-vurdering på cirka 267 pr. aksje. Tatt i betraktning at tilbudsprisen er litt over NAV ved all-time-høye aktivaverdier i et biltransportmarked som er mange ganger sterkere enn det noen gang har vært før, tror vi tilbudet er en god deal for investorene i Gram Car Carriers, konkluderer Clarksons.