- Et realistisk treningsmål er oppnåelig - SPREK - Hegnar.no

- Et realistisk treningsmål er oppnåelig

Personlig trener i DRIV Trening Tessa Sørensen mener alle kan nå sine trenings- og kostholdmål.

Personlig trener i DRIV og treningsansvarlig for SPREK-kandidatene, Tessa Sørensen, møter hver dag mennesker med ulike mål og treningsambisjoner. For henne er det viktig at de målene man bestemmer seg for å sette er realistiske.

- Et realistisk mål er noe som er oppnåelig, sett ut fra hvordan hverdagen til hver enkelt utarter seg, utdyper Sørensen.

* Les om våre SPREKE treningskandidater her!

- Realistisk, men noe å strekke seg etter

Mål burde fortelle hva du skal oppnå og hvordan du skal oppnå de, mener treneren. Det må gjerne være noe du kan strekke deg etter, men som du vet at det er mulig å nå. I tillegg bør man sette en tidsramme for når man vil ha nådd målet.

- For eksempel vil et godt mål for meg være: Tessa skal forbedre tiden på Birken med 18 min. Dette er en 5 prosent forbedring fra i fjor, noe som er ambisiøst men som vil kreve at jeg har to spesifikke langrennøkter ukentlig, forklarer Sørensen.

Del opp i delmål

Når vi først er inne på store mål - del dem opp!

- Det er bedre å dele et stort mål opp i flere små, påpeker Sørensen.

Hun viser til at mestringsfølelse gjennom å nå flere små mål vil være større, og gi videre motivasjon til å opprettholde endringer.

- Hvis du ønsker å bli sunnere, se på hva det er som du ønsker å endre på og start med en ting.

Motivasjon

Når man jobber mot et mål er det mange som kan oppleve at motivasjonen svikter.

Ifølge Sørensen skal et mål skal motivere slik at en strekker seg det lille ekstra, men da må veien frem mot målet gi like mye som selve målet.

- Hvis en misliker å løpe, men trenger fire løpeøkter ukentlig for å oppnå målet sitt, er sannsynlighet stor for at en ikke gjennomfører.

Hun anbefaler at du tenker gjennom hva slags trening du liker og kan finne mestring i. Deretter bruker du dette i fastsetting av målene dine.

- Det har vist seg at hvis en liker den aktiviteten en gjør, eller finner en tilfredstillelse i det en gjør, er det lettere å gjenta det.

Ta for eksempel en toppidrettsutøver. Vedkommende må trene i opptil 10.000 timer for å bli god i en teknikk.

- Slik er det faktisk for resten av oss også. Vi blir gode i noe som vi gjentar veldig mange ganger, sier Sørensen.

Unngå fallgruvene

Så gjenstår det å vite hvordan man kan bli obs på feller og fallgruver underveis.

- Unnskyldninger er noe vi alle er flinke å bruke Det er helt greit å fortelle seg selv at det ikke er så viktig eller at en kan begynne på nytt igjen neste uke. Men hvis du virkelig ønsker forandring må du begynne med å være ærlig ovenfor deg selv, sier Sørensen.

Hun forklarer at forandringer og endringer av vaner er et resultat av bevisste valg.

- Noen ganger kan det være behov å få et behjelpelig lite skyv i riktig retning for å få det til. Enten ved at du allierer deg med en venn, et familiemedlem eller en trener, sier Sørensen.

* Tessas tips til deg:

Det å forandre livsstil er et mer langvarig mål enn det å komme i form til bikinisesongen. Og la oss bli enige om en ting: er det noen mål som ikke holder så er det kortvarige. (NB! I Norge varer bikinisesongen maks to måneder.)

- Hvis du vil endre livsstil handler om å gjøre de endringene som skal til for å trives enda bedre i sitt eget liv,sier Sørensen og fortsetter;

- Man må endre på de vanene som man ikke trives med, eller som er stikk i strid med de målene man ønsker å oppnå. Ønsker du å være aktiv og leve sunt er det en selvfølge at man burde ha et variert kosthold, spise grønnsaker og fisk og være aktiv opptil flere ganger i uken. Det betyr likevel ikke at en må kun spise kalorifattig, løpe hver dag og aldri spise søtsaker.

- Det handler om en balanse i livet, basert på å ta de riktige valgene for deg, avslutter Sørensen.

FØLG HEGNARSPREK PÅ FACEBOOK!

Laster inn søk

Annonser fra Google