<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Dette svarte Twitter på Carlson-flørt

Tucker Carlson ble sparket fra Fox og annonserte at han ville kringkaste nytt show via Twitter.

Publisert 11. mai 2023 kl. 11.22
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 256 ord
POOP: Annonsørene skyr Carlson og Twitter vil ikke bekrefte utover en bæsj. FOTO: Montasje Finansavisen/NTB/Twitter

Det fallerte Fox News-ankeret, Tucker Carlson, sier han vil begynne å kringkaste innhold via Twitter, det får en heller kjølig mottakelse hos reklamebyrå og reklamemeglere langs Madison Avenue, skriver The Wall Street Journal.

Fra før av er mange reklamekjøpere sterkt skeptiske til å benytte Twitter i tiden etter at kontroversielle Elon Musk tok over eierskapet. 

Hos Fox News var det mange veletablerte selskaper som nektet å bruke annonsekroner i tidsrommene Carlson var på lufta, og han var målet for flere organiserte annonsørboikotter.

Flere annonsekjøpere sier ifølge avisen, at Carlson vil gjøre det enda vanskeligere for Twitter – som har opplevd masseflukt av annonsører – å lokke merkevarer tilbake.

– Tuckers overgang til Twitter vil skremme annonsørene, og Carlsons vil sannsynligvis ytterligere ødelegge Twitters image og holde annonsører unna, sier Brendan Gahan i reklamebyrået Mekanism.

Til avisen svarte Twitter på en forespørsel om kommentar – med en poop-emoji.

Etter Mr. Musks overtakelse av Twitter for 44 milliarder dollar i fjor, flyktet mange annonsører bort fra plattformen.

TV-kanalen ville ikke kommentere Carlsons Twitter-flørt, utover:

«Fox og Carlson gikk fra hverandre og vi takket ham for hans tjeneste til nettverket».

Twitter har jobbet hardt for å få annonsører tilbake. De har tilbudt rabatter og nye verktøy, for eksempel et som lager en liste med så mange som 1000 søkeord som hjelper til med å identifisere innhold brukere ønsker å unngå på Twitter.

– Nylige forbedringer av Twitters innholdsmoderering og gjennomgang av retningslinjer og prosedyrer gjør oss komfortable med å returnere til annonsering på plattformen, sier Mondelez, en av Twitters større annonsører.