Biler og programvare viser seg å være en vanskelig øvelse, å konstruere en såkalt programvaredefinert bil, er enda vanskeligere, skriver TechCrunch.
Flere aktører har opplevd store problemer hvor biler må tilbakekalles etter å ha låst seg totalt, eller andre ubehageligheter med kjøretøyet. Nå er Polestar og Volvo midt i et programvaredrama og begge selskapene må utsette lansering av nye modeller.
Torsdag meldte Polestar gjennom sin kvartalsrapport, at en redesign av den helelektriske plattformen de deler med Volvo er nødvendig og at Polestar 3 må vente til første kvartal av 2024 for å være lanseringsklar.
Volvo er majoritetseier i Polestar.
– I lys av dette og det økonomiske miljøet som påvirker bilindustrien, forventer Polestar nå globale volumer i 2023 på 60-000 - 70.000 kjøretøy, som representerer en årlig vekst på 16 til 36 prosent, etter rekordleveranser på 51.491 i fjor, melder selskapet.
Volvo meldte torsdag at de ikke vil begynne å produsere den helelektriske Volvo EX90 før første halvdel av 2024, fordi den trenger ekstra tid i programvareutvikling og testing. Produksjonen skulle egentlig starte i slutten av 2023.