<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ny smell for Twitter

Twitter har slitt med annonsørflukt etter overtakelsen i oktober. Nå melder Musk om en nedgang på nesten 50 prosent i annonseinntektene i forkant av kvartalsfremleggelsen. 

Publisert 15. juli 2023 kl. 17.03
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 225 ord
MASSEFLUKT: Twitter har opplevd en masseflukt av annonsører som ikke ønsket at annonsene deres skulle vises ved siden av upassende innhold. Avbildet er Tesla- og Twitter-sjef Elon Musk. Foto: Reuters

Etter at Musk kjøpte Twitter i oktober har det kommet flere negative nyheter fra selskapet, inkludert oppsigelser av tusenvis av ansatte, inkludert toppledere, samt kritikk for manglende moderering av innhold.

I en Twitter-melding lørdag ettermiddag skriver Twitter- og Tesla-sjefen Elon Musk at selskapet nå har en negativ kontantstrøm på grunn av en nedgang på nesten 50 prosent i annonseinntekter og mye gjeld. 

«Vi må oppnå positiv kontantstrøm før vi har luksusen til å gjøre noe annet» skrev Musk han.

Selskapet har opplevd en masseflukt av annonsører som ikke ønsket at annonsene deres skulle vises ved siden av upassende innhold.

– Rystet

For å ta tak i annonseproblemene ansatte Musk Linda Yaccariono, som var tidligere reklamesjef i NBCUniversal.

Annonseeksperter Reuters hadde snakket med hevdet grepet kunne undergrave den nye toppsjen og hennes forsøk på å få inn annonsører igjen etter at Musk skremte dem bort i kjølvannet av sin overtakelse i fjor høst.

Financial Times skrev i slutten av juni at Yaccariono har jobbet med en rekke annonsørfremmende tiltak, som lansering av en ny videotjeneste, økt fokus på kjendiser og nyansettelser.

– Taket på antall innlegg er bemerkelsesverdig dårlig for brukere, og annonsører er allerede rystet av kaoset Musk har brakt til plattformen. «Tillitsunderskuddet» Yaccarino må reversere overfor annonsørene har nettopp blitt enda større. Det kan ikke reverseres basert på hennes bransjetroverdighet alene, uttalte analysesjef Mike Proulx hos Forrester til Reuters i starten av juli.