<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Har klar elbil-favoritt – og det er ikke Tesla

Storebrand-forvalter Philip Ripman ser mange grunner til å investere i BYD fremfor Tesla.

Publisert 22. mai 2023 kl. 16.06
Oppdatert 22. mai 2023 klokken 16.10
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 507 ord
FORETREKKER BYD: Storebrand-forvalter Philip Ripman. Foto: Iván Kverme

Storebrand-forvalter Philip Ripman har kinesiske BYD som klar favoritt foran Tesla i kampen om verdens elbilmarked, kommer det frem i et CNBC-intervju

– BYD er en en stor aktør, både fra et elbil-perspektiv og på batteriproduksjonssiden, sier forvalteren av bærekraftsfondet Storebrand Global Solutions.

Ripman trekker frem utviklingen av den billigere batteriteknologien sodium-ion, som potensielt kan erstatte litium-batterier. 

– Disse kan bli utbredt i BYDs rimeligere elbiler og kan bidra til å øke selskapets marginer, sier han og viser til hvordan litium har blitt en flaskehals for elbilproduksjon.

BYD-busser i Oslo

Ripman hevder videre overfor kanalen at BYDs virksomhet for offentlig transport, særlig elektriske busser og Sky Rail-prosjektet, ofte blir oversett.

STOREBRAND-FAVORITT: En BYD Destroyer 07 fra bilmessen i Shanghai i april. Foto: NTB

– Interessant nok er mange busser her i Oslo faktisk BYD-busser, noe som til en viss grad viser deres globale rekkevidde, sier han og viser overfor CNBC til at operatøren Nobina allerede driver mer enn 300 BYD-busser på tvers av flere byer i Norden.

Et annet fortrinn BYD har i forhold til Tesla er ifølge forvalteren deres evne å tilby produkter på tvers av en rekke segmenter, fra luksus til rimeligere alternativer. BYD er nå i ferd med å lansere en liten, byvennlig elbil i Europa til rundt 11.000 dollar, og har også planer om å lansere en av de dyreste elbilene på det kinesiske markedet, til rundt 140.000 dollar.

– Et geopolitisk spill

Det eneste som bekymrer Ripman med BYD, er ifølge kanalen datainnsamlingen fra bilene.

– Jeg tror det er et geopolitisk spill her som man bør være litt oppmerksom på. Amerikanske sanksjoner mot kinesiske Huawei er et nylig eksempel, sier han.

Forvalterens ankepunkt mot Tesla går først og fremst på gründeren og toppsjefen Elon Musks distraksjoner, selv om han nå har ansatt en ny toppsjef i Twitter.

– Hans forskjellige prosjekter kan være skadelig for Tesla, som faktisk har anerkjent BYDs posisjon ved å velge BYD-batterier til noen av sine modeller, sier Ripman.

Visa er største post

Etter et tungt 2022 der fondet falt 10,8 prosent, er den positive avkastningen tilbake i år med 17,5 prosent pr. utgangen av april. Likevel holder fondet seg bak referanseindeksen MSCI All Countries, som falt 8,8 prosent i fjor og har steget 18,1 prosent så langt i 2023.

Gjennomsnittlig, årlig avkastning siste fem år er 13,8 prosent, litt over referansens 13,45 prosent.

De fem største postene i Storebrand Global Solutions var ved utgangen av april Visa (4,1 prosent av fondets midler), American Tower (4,0 prosent), Palo Alto Networks (3,8 prosent), Crowdstrike Holdings (3,7 prosent) og Nvidia (3,3 prosent).

BYD er den tiende største posten i fondet med en forvaltningskapital på rundt 10 milliarder kroner, med 2,1 prosent av midlene investert.