Børs og finans

Amedia mer enn halverte resultatet

Amedia rapporterer om betydelig svakere tall i 2016 enn i 2015.

Oslo 20130902. Konsernsjef Are Stokstad i Amedia legger fram kvartalstallene mandag. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Oslo 20130902. Konsernsjef Are Stokstad i Amedia legger fram kvartalstallene mandag. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Artikkel av: Øystein Byberg
3. mars 2017 - 10.24

Amedia fikk et resultat før skatt på 123 millioner kroner i 2016, mot 267 millioner kroner året før. 

Driftsresultatet ble 148 millioner kroner, mot 304 millioner kroner i 2015.

EBITDA før pensjonseffekt ble 422 millioner kroner, sammenlignet med 436 millioner kroner året før.

Driftsinntektene beløp seg til 3.777 millioner kroner, mot 4.151 millioner kroner i 2015.

Per 1. mars har Amedia 495.000 betalende kunder, 31.000 flere enn ett år tidligere. Antall rent digitale abonnenter er 128.000 og utgjør 26 prosent av konsernets kundemasse. 

- Vår digitale innholdsstrategi er en suksess. Amedia leverer solide resultater som sikrer våre lokalaviser stor konkurransekraft. Abonnementsveksten kommer som et resultat av et sterkt fokus på redaksjonell innholdsutvikling. 2016 markerer et historisk trendskifte ved at mediehusenes brukerinntekter for første gang er større enn annonseinntektene, sier konsernsjef Are Stokstad i en kommentar. 

Annonseinntektene i sammenlignbare aviser ble redusert med 16 prosent eller 257 millioner i 2016, og både papirannonseringen og den digitale annonseringen går tilbake.