Børs og finans

Analytiker: Usannsynlig at Lufthansa kjøper SAS

Lufthansa er ikke lenger den mest sannsynlige kjøperen av SAS, mener analytiker som ser flere andre alternativer for flyselskapet. 

SAS A330 tar av mot New York

SAS A330 tar av mot New York

Artikkel av: Are  Strandli
31. mars 2017 - 11.45

Det har i mange år vært spekulasjoner om at Lufthansa skulle kjøpe SAS.

Noen ganger har det vært nærmere enn andre, og senest for om lag et år siden begynte virkelig ryktene å svirre etter en Reuters-artikkel. 

Konsernsjefen i Lufthansa Carsten Spohr, bekreftet i et intervju med sveitsiske Bilanz i september i fjor at de så på muligheten for å gjøre det, men at de imidlertid konkluderte med at mulighetene og risikoen ikke rettferdiggjorde et oppkjøp.

Flere ganger tidligere har det også vært oppkjøpsrykter, men i løpet av de siste 12 årene har det aldri vært så usannsynlig som nå, ifølge en analytiker som følger flybransjen tett.

- At Lufthansa kjøper SAS har aldri - i løpet av de 12 årene jeg har dekket SAS - vært så usannsynlig som det er nå, sier sjef for aksjeanalyse i danske Sydbank, Jacob Pedersen til bransjenettstedet Check-in.dk. 

- Lufthansa vil heller kjøpe innenfor lavprissegmentet. Dessuten har Lufthansa Gruppen de facto besluttet at flyselskapet Lufthansa ikke skal vokse i fremtiden. Man satser fullt ut på vekst i datterselskapet Eurowings, fortsetter han.

At det skulle komme i stand et samarbeid mellom SAS og Eurowings er også usannsynlig, poengterer han overfor nettstedet.

- Det eneste SAS ikke passer inn i er et lavpris-setup. SAS er alt annet enn et lavprisselskap. Jag har vanskelig for å se hva man skulle få ut av det, sier Pedersen.

Norwegian-konkurrent

IAG, morselskapet til British Airways, som for alvor er i ferd med å ta opp konkurransen med Norwegian på de transatlantiske rutene, ser han på som en mer sannsynlig kjøper.

- IAG ligner mye mer på en opplagt kjøper av SAS. Her ville det vært mer appetittlig å ta inn SAS, og man har et større organisatorisk overskudd til å håndtere det, sier Pedersen om selskapet som også har Iberia, Vueling og Aer Lingus under vingene. 

Noe som gjør SAS attraktivt er landing- og starttillatelsene (slots-par) det innehar på Heathrow-flyplassen i London. 

Tidligere denne uken ble det meldt at selskapet solgte to slots-par som vil generere en positiv resultateffekt på 75 millioner dollar i andre kvartal.

Etter den transaksjonen innehar selskapet fortsatt 17 daglige slots-par på flyplassen.

Ifølge Pedersen utgjør disse to tredjedeler av markedsverdien til SAS. 

Finnair-fusjon

Et annet alternativ som kunne vært en bra løsning er en fusjon mellom SAS og finske Finnair.

- En sammensmelting av SAS og Finnair kunne vært en bra løsning. SAS' nettverk til USA og Finnairs nettverk til Asia kunne supplert hverandre godt, sier Pedersen videre til Check-in.dk. 

Les også: IAG går rett i strupen på Norwegian