Børs og finans

Kuttet bonus - sykefraværet stupte

If har fjernet både bonus og andre salgsincentiver til forsikringsrådgiverne. Det har gitt resultater.

Foto: NTB Scanpix

Foto: NTB Scanpix

Artikkel av: Marianne Løland Skarsgård
29. mai 2017 - 09.11

30 prosent lavere sykefravær, langt større tilfredshet med arbeidsgiveren, og flere kunder, er resultatet etter at If fjernet både bonus og andre salgsincentiver til forsikringsrådgiverne, skriver DN.

- Jeg må jo si at jeg er overrasket over hvor bra dette har gått, sier Ifs konserndirektør for privatmarkedet i Norden, Morten Thorsrud, ifølge avisen.

- Ja, det er vi ansatte også, sier forsikringsrådgiver Sindre Ryan, som til daglig jobber på Ifs kundesenter i Trondheim og er leder for de tillitsvalgte i Finansforbundet på forretningsområdet Privat.

Det er ifølge DN tre år siden If skjønte at de måtte gjøre noe. Resultatet ble en omfattende forandringsprosess, som særlig det siste året har vist seg å gi en forbløffende god effekt.

- Kort fortalt handler det om tre ting: Vi valgte å fokusere mer på hver enkelt kunde og forenklet prosessene. I tillegg fjernet vi alle «lokketilbud», noe som i stedet betyr lavere og mer stabil pris til alle. Og så tok vi vekk salgsbonusene til alle selgerne i If Privat og innførte fastlønn i stedet, oppsummerer konserndirektøren, ifølge avisen.