Børs og finans

Sterk vekst for Telia Norge

Abraham Foss, Telia Norge. Foto: Telia Norge.

Abraham Foss, Telia Norge. Foto: Telia Norge.

Artikkel av: Are  Strandli
20. juli 2017 - 07.55

- Andre kvartal har vært preget av høy aktivitet og mange positive høydepunkter. Vi har vist gjennom flere år at vi har utfordret infrastrukturkonkurransen i det norske markedet systematisk gjennom langsiktige investeringer, og det er selvsagt viktig for oss – og ikke minst våre kunder – at 4G-nettet vårt ble kåret til Norges beste for andre året på rad, sier administrerende direktør i Telia Norge, Abraham Foss.

– Vi har sikret oss viktige 900-frekvenser, og vi har lansert Data Rollover, Svitsj, Music Freedom og ikke minst Roam Like Home. Det gir helt klart verdi for våre kunder når de samtidig vet at nettet vårt gir den beste kundereisen og surfeopplevelsen, fortsetter Foss. 

Omsetningen i Norge endte i kvartalet på 2.489 millioner kroner i 2. kvartal 2017, mot 2.171 millioner kroner i tilsvarende kvartal i fjor.

Ebitda beløp seg til 850 millioner kroner i kvartalet, opp fra 708 millioner kroner i 2. kvartal 2016.

Det opplyses at dette er første kvartal hvor Phonero inkluderes i Telia Norge-tallene.

- Det har vært et kvartal preget av sterk konkurranse fra både eksisterende og nye konkurrenter. Det er positivt å se en bedret kundeutvikling fra foregående kvartaler drevet av vekst i bedriftsmarkedet og sesongeffekter for kontantkort, men vi har fortsatt en jobb å gjøre på dette området. De viktigste driverne for resultatene er fortsatt økt mobildatabruk samt økte grossistinntekter. Vi har underliggende god organisk vekst i mobilinntektene og den økte databruken bidrar til høyere ARPU sammenlignet med fjoråret. EBITDA-resultatet viser en sterk forbedring også drevet av god kostnadskontroll. Ser vi fremover, står bransjen foran noen spennende sommermåneder hvor det er knyttet usikkerhet til hva data rollover og lik pris hjemme som i EU vil bety for kundenes bruksmønster, men vi føler at vi er godt forberedt gjennom erfaring fra fjoråret og våre posisjoner i markedet, sier Telia Norge-sjefen.