Børs og finans

Møkster sikrer viktig Shell-kontrakt: - Vinteren blir vanskelig

Simon Møkster Shipping sikrer seg en viktig kontrakt idet offshorerederiene står ved dørstokken til det som kommer til å bli en tøff vinter.

Forsyningsskipet «Stril Odin». Foto: Simon Møkster Shipping.

Forsyningsskipet «Stril Odin». Foto: Simon Møkster Shipping.

Artikkel av: Are  Strandli
24. november 2017 - 14.47

Det Stavanger-baserte offshorerederiet Simon Møkster Shipping ble onsdag tildelt en kontrakt av oljeselskapet Shell for det 2006-bygde forsyningsskipet «Stril Odin».  

Kontrakten har en varighet på fire måneder pluss opsjoner.

Anne Jorunn Møkster, konsernsjef i rederiet hun eier sammen med broren Alf og søsteren Astrid Simone, legger ikke skjul på at kontrakten er svært viktig for rederiet.

- Nå er det et veldig vanskelig og krevende marked, så da er det om å gjøre å holde båtene i aktivitet over vinteren, sier hun til Hegnar.no.

«Stril Odin» har jobbet for Shell tidligere og det er på bakgrunn av at fartøyet har gjort en god jobb at rederiet har fått den nye kontrakten, mener Møkster.  

- Vi er veldig fornøyde med å bli tildelt kontrakten. Det er mange om beinet, så det er om å gjøre å levere, sier hun, og skryter samtidig av jobben mannskapet gjør.

Dekker driften

Hva rederiet får betalt for Shell-oppdraget ønsker ikke Møkster å oppgi, men hun forteller at dagraten er i henhold til markedet.

- Tjener dere penger på kontrakten?

- Det er vel ingen som tjener penger nå, sier Møkster.

Hun påpeker imidlertid at raten er høy nok til å dekke driftskostnadene.  

De gjennomsnittlige ratene i spotmarkedet for forsyningsskipene ligger så langt i november på 5.599 pund pr dag, tilsvarende snaut 61.000 kroner, ifølge skipsmeglerhuset Westshore Shipbrokers.

Det er høyere enn rater enn det som ble oppnådd i samme måned de siste to årene, men nesten halvparten av ratenivået som ble oppnådd i november 2014.

Winter is coming

I likhet med flere andre aktører, venter Møkster at markedet skal ta seg opp igjen i løpet av våren og sommeren 2018 som følge av økt leteaktivitet blant oljeselskapene, men først må rederiet komme i gjennom den kommende vinteren.

- Det blir en kald vinter, fastslår rederisjefen.

Senior offshoreanalytiker Inger-Louise Molvær i Westshore Shipbrokers har tidligere advart om at vinteren kan by på et sjokk i Nordsjøen.

- Vi er på vei inn i en særlig tøff vinter i Nordsjøen. Faktisk har det vært tøft i en måned allerede, og jeg tror denne vinteren på sitt verste vil bli enda verre enn sist vinter. Det er litt av en påstand, gitt hvor stillestående markedet ble i fjor, uttalte hun da hun besøkte HegnarTV for en drøy uke siden.

Positive utsikter

Til tross for at offshorerederiene nå er på vei mot det som virker å bli en veldig hard vinter, beholder Møkster-sjefen en høy grad av positivitet.

- Vi har lenge opplevd at kundene våre er mer positive, men det tar tid, sier hun og viser til at økt aktivitet ikke umiddelbart blir til mer jobb for offshorerederiene.

- Det blir ikke mer aktivitet for oss dagen etter de begynner med nye prosjekter, men bare det at de er mer positive, er positivt for oss, sier hun. 

Rederiet ser at leteaktiviteten skal øke, og viser blant annet til økt aktivitet fra Statoil, samt mye spennende som skjer i Barentshavet.

- Der vet vi det skal skje mye i 2018, og så ser vi at Russland kommer. Det vil og skape aktivitet.

I likhet med Møkster, tror Inger-Louise Molvær i Westshore at etterspørselen etter offshoreskip vil ta seg vel så fort opp igjen når våren kommer.

- Ja, denne vinteren blir spesielt tøff, men vi venter å se en slags gjeninnhenting når vi kommer til våren og sommeren neste år, sa hun.

- Magefølelsen min er at dette er det siste store hinderet vi må møte i løpet av denne krisen, men vi må stålsette oss fordi det blir kanskje ikke pent, skrev Molvær i en rapport fra oktober. 

Les også: Analytiker bekymret for deler av Nordsjøen: Advarer om sjokk