Børs og finans

Ratehopp i Nordsjøen

Mange riggflytt den seneste uken har gitt oppdrag til flere offshorerederier. Fredag hoppet ratene for ankerhåndteringsfartøyene i Nordsjøen til sine høyeste nivåer på lenge. 

Ankerhåndteringsfartøyet Brage Viking (AHTS) ved kai utenfor Bjergsted i Stavanger. Foto: Iván Kverme.

Ankerhåndteringsfartøyet Brage Viking (AHTS) ved kai utenfor Bjergsted i Stavanger. Foto: Iván Kverme.

Artikkel av: Are  Strandli
24. november 2017 - 16.27

Tidligere denne uken hyret Statoil hele åtte ankerhåndteringsfartøy på én gang for å være klar til å flytte tre rigger når været bedrer seg over helgen. 

Les også: Statoil hyrer inn offshore-armada

Havila Shipping og Siem Offshore fikk jobb til to skip hver, mens Dof, Boa Offshore, Olympic Shipping og Solstad Farstad fikk fikset et skip hver. 

Ifølge skipsmegler Gøran Røstad hos skipsmeglerhuset Westshore Shipbrokers lå ratene på mellom 100.000 kroner og 250.000 kroner dagen. 

Skipsmegleren fortalte også at det også er ting på gang på britisk side av Nordsjøen når været blir bedre.

- Det kan godt være at markedet får en liten opptur nå, sa han til Hegnar.no.

Ratehopp

For en liten håndfull ankerhåndteringsfartøy kom det en opptur allerede fredag med rater som ikke er sett på flere måneder da oljeselskapet BP trengte en kvartett til å flytte Transoceans halvt nedsenkbare borerigg «Paul B. Loyd Jr.»

Maersk Supply Services og det Christen Sveaas-kontrollerte offshorerederiet Viking Supply Services fikk fikset to båter hver.

Selv om begge rederiene sikret seg rater som er godt over snittet de siste par månedene, var det Sveaas-rederiet som stakk av med jackpoten.

Maersk-skipene «Maersk Lifter» og «Maersk Laser» oppnådde dagrater på 18.000 pund hver, tilsvarende 195.000 kroner, for oppdraget, mens «Magne Viking» og «Brage Viking» fra Viking Supply Ships fikk nesten det dobbelte.

30.000 pund, eller om lag 325.000 kroner, per dag kan Sveaas-båtene innkassere på oppdraget med å flytte den 1987-bygde Transocean-riggen.

Snittratene for ankerhåndteringsfartøyene er på 9.378 pund, tilsvarende 102.000 kroner, så langt i november.

Til sammenligning var snittratene på 30.438 pund, eller 330.000 kroner, i november i fjor, mens 2014 kunne by på gjennomsnittlige dagrater på det dobbelte av det igjen – hele 65.418 pund, eller 709.000 kroner.

Trenger kapitaltilførsel

 Viking Supply Ships skulle for øvrig presentere tallene sine for tredje kvartal 22. november, men denne er blitt utsatt til 30. november etter tidligere å ha blitt utsatt fra 10.november.

Årsaken er at rederiet fortsatt er i diskusjoner med sine viktigste långivere om en restrukturering.

Det var i slutten av september at Viking Supply Ships rapporterte at det var i brudd med lånebetingelsene, og at det derfor ville trenge en kapitaltilførsel. 

Forslaget er å hente inn 120 millioner svenske kroner i en rettet emisjon der Sveaas, som eier 75,3 av aksjene i rederiet gjennom investeringsselskapet Kistefos, har gjort det klart at selskapet vil stemme for emisjonen og at det vil tegne seg for sin pro-rata andel, samt garantere for resten av emisjonen. 

Tegningsperioden er utsatt, i likhet med kvartalsrapporten, for at investorene skal kunne ta denne i betraktning før de eventuelt tegner seg for aksjer.

Tre av åtte i opplag

Viking Supply Ships har fem ankerhåndteringsfartøy i spotmarkedet i den britiske delen av Nordsjøen.

Etter at det ble besluttet å legge det 2010-bygde ankerhåndteringsfartøyet «Loke Viking» i opplag i forrige måned, ligger totalt tre av rederiets ankerhåndteringsfartøy i bøyen.

Ingen av Vikings fem forsyningsskip er i drift.