Børs og finans

Kjøpte West Rigel for 4,1 mrd.

Britiske kapitalforvaltere ble riggeiere

Et finansielt partnerskap danket ut flere anerkjente aktører i prosessen med å kjøpe en svært attraktiv rigg. Stor interesse drev prisen kraftig opp. 

Illustrasjon: North Atlantic Drilling.

Illustrasjon: North Atlantic Drilling.

Artikkel av: Are  Strandli
29. desember 2017 - 18.19
An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.

Mandag meldte Sembcorp Marine at det hadde solgt den halvt nedsenkbare riggen «West Rigel» for 500 millioner dollar, eller i overkant av fire milliarder kroner, til en ikke-navngitt kjøper. 

Riggen som er en sjettegenerasjonsrigg designet for tøffe værforhold, ble opprinnelig bestilt av Seadrill-dominerte North Atlantic Drilling (NADL) i 2012, og skulle opprinnelig bli levert i andre kvartal 2015, men ble ved flere anledninger utsatt.

Som følge av krisen i riggmarkedet ble det satt i gang en prosess for å se på kommersielle alternativer, enten kontraktsmuligheter eller et rent salg.

Kapitalforvaltere blir riggeiere

Tidligere i år var det snakk om at riggkjempen Transocean hadde vist stor interesse for nybygget, i likhet med flere andre. 

At Transocean skal kunne kjøpe en rigg bestilt av John Fredriksens North Atlantic Drilling – uten at noen form for konkurranse fra Fredriksen selv, var imidlertid vanskelig å tro.

- John Fredriksen har utvilsomt sett på denne for seg selv, uttalte en kilde til Hegnar.no i april, og allerede i mai skulle det ha kommet inn flere bud på opp til 450 millioner dollar etter det Hegnar.no erfarer. 

I oktober omtalte Finansavisen rykter om at en finansiell aktør hadde inngått en kjøpsavtale med verftet.

Hegnar.no kom etter hvert i kontakt med kilder som kunne fortelle at det var et partnerskap mellom de britiske kapitalforvalterne Hayfin Capital Management og Breakwater Capital som hadde fått det siste ordet i kampen om den populære riggen.

Ifølge kildene hadde det blitt inngått en ekslusivitetsavtale mellom partnerskapet og verftet, men ingen endelig avtale på daværende tidspunkt.

Nå opplyser kilder med nær kjennskap til saken at det er det britiske partnerskapet som har kjøpt riggen som etter hvert skal fått nytt navn. Kjøpet er gjort i samarbeid med en ikke-navngitt industriell partner som skal drive riggen.

De britiske kapitalforvalterne som inngikk et samarbeid høsten 2014 for å gjøre gjeldstransaksjoner i den maritime sektoren, hentet i juli inn 2,6 milliarder dollar, tilsvarende rundt 21,5 milliarder kroner, for å investere i ilikvide, undervurderte, «harde» eiendeler.

Målet er å investere på tvers av hele den maritime næringen i alt fra tørrbulk- og tankskip til offshoreskip og oljeserviceeiendeler. Blant annet kjøpte partnerskapet hele ankerhåndteringsflåten til det konkursrammede rederiet Hartmann Group for en ikke-oppgitt sum tidligere i høst.

Hayfin Capital Management ønsker ikke å kommentere opplysningene over Hegnar.no. 

«Ikke direkte sammenlignbart»

Prisen på 500 millioner dollar som de britiske kapitalforvalterne betaler for «West Rigel», tilsvarer en betydelig rabatt i forhold til nyprisen som var på 568 millioner dollar da NADL bestilte riggen i 2012.

Flere har imidlertid dratt en sammenligning med dét John Fredriksens nye riggbaby, Northern Drilling, betalte for sine to rigger, «West Mira» og «Bollsta Dolphin».  

Det ferske Fredriksen-selskapet betalte henholdsvis 365 millioner dollar og 400 millioner dollar for de to tilsvarende «harsh environment»-riggene som begge kostet over 700 millioner dollar ved bestilling.  

Pareto Securities mener blant annet at prisen for «West Rigel» impliserer at Northern Drilling-aksjen handles med betydelig rabatt.

Kilder Hegnar.no har snakket med, peker imidlertid på at en direkte sammenligning med prisen Fredriksen betalte for sine to rigger ikke reflekterer den betydelige endringen som har vært i markedssegmentet for «harsh environment»-rigger siden mars.  

De viser til at dagratene for denne type rigger har steget fra rundt 170.000 dollar dagen i starten av året, til rundt 290.000 dollar dagen, noe man har sett i de seneste kontraktene Odfjell Drilling og Transocean har inngått med henholdsvis Aker BP og Statoil.

Les også: Statoil-kontrakten er verdt 2,4 milliarder

Ratene er ventet å stige videre etter hvert som etterspørselen etter moderne «harsh environment»-rigger øker i takt med økt aktivitet i værharde områder som Nordsjøen og Barentshavet.

Ifølge David Carter Shinn, partner i riggmeglerhuset Bassøe Offshore, kan denne type rigger til og med bli mangelvare på norsk sokkel.

Les også: Snart kan det bli riggmangel i Norge

An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.