Børs og finans

Magnus Carlsen jakter 41 millioner kroner

Etter to års intens produktutvikling skal sjakk-ikonet gi full gass i kommersialiseringen av Play Magnus.

Magnus Carlsen. Foto: Morten Rakke / NTB scanpix

Magnus Carlsen. Foto: Morten Rakke / NTB scanpix

Artikkel av:  Redaksjonen
15. desember 2017 - 10.31

(Finansavisen): - Vi har et stort potensial etter at vi hittil har fokusert på produktene samt å utvikle appen, sier daglig leder i Play Magnus, Kate Murphy.

- Play Magnus har 2,8 millioner nedlastninger med kun minimal markedsføring. Nå ser vi på hvordan vi skal ta produktet opp på en mye større skala, sier hun. 

Mannen som skal gjøre stor butikk av Magnus Carlsen er allerede ansatt. Det er Andreas Thome, som kommer fra Opera Software.

- Andreas skapte veksten i Opera. Nå skal han gjøre det for oss, sier Murphy til Finansavisen.

Tre produkter

Men da behøves det penger, og etter lang tids planlegging har Carlsen-sponsor Arctic Securities startet forberedelsene til en emisjon i Play Magnus.

- Målet er å hente fem millioner dollar, men vi ønsker ikke å si noe om prisingen av selskapet, sier Murphy til Finansavisen.

Sist Play Magnus hentet inn investorpenger var prisingen 17,3 millioner dollar etter penger, tilsvarende 145 millioner kroner. Etter to års intenst arbeid er trolig prisingen betydelig høyere denne gangen.

- Vi er optimistiske ettersom vi har morsomme planer for selskapet, sier Murphy.

I dag har selskapet tre produkter, hvorav to er på markedet. De to er sjakksimulatoren Play Magnus som er både på IOS og Android. Dessuten kommer Magnus Trainer, som allerede er på IOS, også på Android til våren

- Dessuten har vi gjennom vår partner, Dragonbox, utviklet Chess for Kids som kommer neste år både på IOS og Android, sier Murphy til avisen.

- En helt annen skala

- Vi skal ta dette markedet til en helt annen skala, og dessuten fortsette å utvikle plattformer samt å vokse internasjonalt. 

Planen er å skaffe et mindre antall investorer i tillegg til de som er inne på eiersiden i dag. Planen er å ha emisjonen i boks i løpet av vinteren.

- Jo færre investorer, jo bedre. Vi er opptatt av å få sterke investorer - strategiske penger fra folk som kan bidra i selskapet samt andre som er veldig engasjert i vår sjakkvisjon, sier Murphy til Finansavisen.