An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Børs og finans

Ocean Yield kjøper tre nye tankskip

Det Røkke-kontrollerte selskapet bidrar med finansieringen av tre tankskip bestilt av Nordic American Tankers, og øker dermed eksponeringen mot tankmarkedet. 

Artikkel av: Are  Strandli
2. desember 2017 - 18.38

Det Herbjørn Hansson-dominerte tankrederiet Nordic American Tankers som er børsnotert i USA, har en flåte på 30 tankskip av typen Suezmax.

I tillegg har rederiet tre skip av samme type under bygging ved Samsung-verftet i Sør-Korea med ventet levering i henholdsvis, juni, august og oktober 2018.

I en oppdatering sendt ut i slutten av oktober skrev rederiet at det hadde blitt enig om hovedbetingelsene for finansieringen av nybyggene med en «stor internasjonal finansinstitusjon».

«Vi venter at den endelige avtalen vil være helt klar i midten av november 2017, og da vil den fulle finansieringen av nybyggene være fullført», het det i oppdateringen.

Røkke-selskap

Fredag kveld sendte rederiet ut en melding om at finansieringen er i boks.

På andre siden av bordet sitter ingen ringere enn Kjell Inge Røkke og hans skipseiende selskap Ocean Yield.

Ocean Yield har inngått en avtale om å kjøpe skipene som skal leies ut til Nordic American Tankers på ti år lange «bareboat» charteravtaler.

- Vi er fornøyde med å annonsere oppkjøpet av tre høykvalitets Suezmax-tankskip som har lange charteravtaler med Nordic American Tankers. Denne transaksjonen passer godt med strategien vår om å investere i moderne fartøy med langsiktige charteravtaler, sier konsernsjef i Ocean Yield, Lars Solbakken.  

Det USA-noterte tankrederiet skal kjøpe tilbake skipene ved utløpet av tiårs-perioden, men har også muligheten til å kjøpe dem tilbake etter fem og syv år.

Ocean Yield betaler 43,2 millioner dollar, tilsvarende 358 millioner kroner, for hvert av skipene som kostet 55,7 millioner dollar ved bestilling.

Det tilsvarer 77,5 prosent av den kontraktsfestede prisen.

Nordic American Tankers betalte det resterende beløpet på 12,5 millioner dollar, eller rundt 104 millioner kroner, pr. skip ved kontraktsinngåelsen i oktober 2016.

- Det er spennende å gjøre forretninger med Ocean Yield som er 66 prosent eid av Aker ASA. Vi er fornøyde med å ha sikret solid langsiktig finansiering med så gode selskaper, sier konsernsjef og styreleder i Nordic American Tankers, Herbjørn Hansson. 

Tankeksponering

Ocean Yield tok sitt første steg inn i markedet for råoljetankere i midten av juni da det kjøpte en ny Suezmax for 54 millioner dollar.

Med skipet fulgte en 14-årig bareboat-avtale med et selskap eid og garantert av Okeanis Marine Holdings.

- Vi ser mer på tankskip enn vi har gjort tidligere, uttalte Lars Solbakken i midten av juli i forbindelse med presentasjonen av tallene for andre kvartal. 

- Det er et segment vi har økt fokus på, selv om ratene ikke er bra for øyeblikket, sa han til forsamlingen av investorer og analytikere.

Etter avtaleinngåelsen med Nordic American Tankers, har Ocean Yield fire Suezmax-tankskip i flåten.

Solbakken uttalte i sommer at de også ser på andre segmenter innen tank.

– Vi er åpne for investeringer både i crude, kjemikalie og produkttank. VLCC-er kan også bli interessant for oss, men denne typen investeringer er veldig avhengig av vår motpart, sa han til Finansavisen i juni da kjøpet av Suezmaxen ble annonsert.