Børs og finans

Simon Møkster Shipping smeller til

Sikrer seg sin andre lange kontrakt i løpet av kun en drøy måned. 

Stril Mar. Foto: Simon Møkster Shipping.

Stril Mar. Foto: Simon Møkster Shipping.

Artikkel av: Are  Strandli
27. desember 2017 - 15.39

Det Stavanger-baserte offshorerederiet Simon Møkster Shipping har sikret seg nok en lang kontrakt for ett av supplyskipene sine.

Denne gangen dreier det seg om det 2016-bygde fartøyet "Stril Mar" som har fått en 16-måneders kontrakt med Lundin.

Det viser en oversikt fra skipsmeglerhuset Westshore Shipbrokers.

Kontrakten inkluderer også opsjoner.

Tøff konkurranse

Lundin-kontrakten er den andre lengre kontrakten rederiet sikrer seg i løpet av kun en drøy måned.

I slutten av november fikk Stavanger-rederiet en firemåneders kontrakt av oljeselskapet Shell  for det 2006-bygde forsyningsskipet «Stril Odin».  

- Nå er det et veldig vanskelig og krevende marked, så da er det om å gjøre å holde båtene i aktivitet over vinteren, sa konsernsjef Anne Jorunn Møkster til Hegnar.no i forbindelse med kontraktsinngåelsen.

Møkster uttalte at hun venter markedet skal ta seg opp igjen i løpet av våren og sommeren 2018 som følge av økt leteaktivitet blant oljeselskapene, men at rederiet først måtte komme igjennom den kommende vinteren.

- Det blir en kald vinter, fastslo hun og føyet seg dermed inn i en rekke av aktører som tror vinteren kan bli hard. 

Nettopp derfor er konkurransen om de lengre offshore-kontraktene svært tøff.

- Det er veldig stor interesse for de lange kontraktene, uttalte skipsmegler Sølve Høyrem i Westshore Shipbroikers til Hegnar.no i starten av desember.

- Rederne er opptatt av å dekke seg i vinterperioden, sa han. 

Julegavedryss

Flere lengre kontrakter har blitt tildelt i juleperioden.

Torsdag delte Statoil ut Johan Sverdrup-kontrakter til de tre supplyskipene «Troms Sirius», «Normand Skipper» og «Bourbon Sapphire» som eies av henholdsvis Bourbon Offshore Norway, Solstad Farstad og Troms Offshore.

Kontraktene har en fast varighet på fire måneder, i tillegg til to opsjoner på 15 dager og én opsjon på 30 dager.

Lille julaften fikk Eidesvik Offshore en 18-måneders kontrakt for med Chevron for supplyskipet "Viking Princess".

Les også: Børsopptur for Eidesvik etter storkontrakt

Samme dag ble også Havila Shipping tildelt en 90-dagers kontrakt av Repsol Sinopec for supplyskipet "Havila Crusader".

Havila-fartøyet skal bidra med støtte i forbindelse med at Transocean-riggen Paul B. Loyd Jr. skal bore én brønn.