Børs og finans

Statoil deler ut Johan Sverdrup-kontrakter

Tre offshorerederier sikrer seg lange Statoil-kontrakter for arbeid med utbyggingen av Johan Sverdrup-feltet. Det betyr etterlengtede økninger i ordrereserven. 

Nordmann Skipper. Foto: Solstad Farstad.

Nordmann Skipper. Foto: Solstad Farstad.

Artikkel av: Are  Strandli
22. desember 2017 - 09.38

Det måtte nesten bli julaften før det den første lange supplyskip-kontrakten skulle bli delt ut i desember.

Og da nyheten om kontraktsutdelingen først kom, var det ikke bare én kontrakt som ble delt ut.

Torsdag delte Statoil ut Johan Sverdrup-kontrakter til de tre supplyskipene «Troms Sirius», «Normand Skipper» og «Bourbon Sapphire» som eies av henholdsvis Bourbon Offshore Norway, Solstad Farstad og Troms Offshore.

Det fremgår av en oversikt fra skipsmeglerhuset Westshore Shipbrokers. 

Kontraktene har en fast varighet på fire måneder, i tillegg til to opsjoner på 15 dager og én opsjon på 30 dager.

Arbeidet innebærer frakt av rør i forbindelse med utbyggingen av det gigantiske Johan Sverdrup-feltet i Nordsjøen. 

Dagratene er oppgitt til 90.000 kroner for 2012-bygde «Troms Sirius» og 2008-bygde «Bourbon Sapphire», mens 2005-bygde «Normand Skipper» får 100.000 kroner pr dag. 

Det betyr at de to førstnevnte fartøyene seiler inn snaut 11 millioner kroner i den faste perioden, mens sistnevnte drar inn minst 12 millioner kroner på kontrakten.

I spotmarkedet i Nordsjøen er den gjennomsnittlige dagraten supplyskipene har oppnådd så langt i desember på 9.581 pund, tilsvarende drøyt 107.000 kroner.