Børs og finans

2020 Bulkers er snart opp 200 prosent

Rederiet med åtte skip i bestilling har fått en pangstart på tilværelsen. Aksjekursen tikker oppover og nærmer seg en økning på 200 prosent på under to måneder. 

Tor Olav Trøim - Foto:Finansavisen

Tor Olav Trøim - Foto:Finansavisen

Artikkel av: Are  Strandli
31. januar 2018 - 15.50

I starten av desember i fjor ble Tor Olav Trøims nye tørrlastsatsing notert på den norske OTC-listen.

Tørrbulkrederiet som har fått navnet 2020 Bulkers, hentet inn 81,5 millioner kroner i en kapitalutvidelse gjort til kurs 16,30, der Trøim tok halvparten.

I utgangspunktet inngikk rederiet en avtale om kjøp av to nye tørrbulkskip av typen Newcastlemax som er under bygging ved New Times Shipyard i Kina.

Disse ble bestilt for 44,23 millioner dollar pr stykk, med ventet levering i henholdsvis september og oktober 2019.

Avtalen inkluderte i tillegg opsjoner på ytterligere seks fartøy av samme type.

To av disse opsjonene ble utøvd rett før jul.

På samme tidspunkt ble nok en emisjon fullført, denne gangen på fem millioner dollar ved utstedelse av 1,15 millioner nye aksjer til kurs 4,35 dollar pr stykk eller om lag 36 kroner med den daværende dollarkursen.

De siste fire opsjonene ble utøvd i forrige uke, og dermed har rederiet åtte tørrbulkskip i bestilling.

- 2020 Bulkers vil ha en pragmatisk og opportunistisk tilnærming til å realisere profitt, enten gjennom salg av eiendeler eller å delta i konsolidering når det forventede oppsvinget i skipsverdiene materialiserer seg, skrev selskapet i en presentasjon datert 4. desember.

Kurshopp

Onsdag omsettes 2020 Bulkers for 46 kroner på OTC-listen, noe som gir rederiet en markedsverdi på rett i underkant av 283 millioner kroner. 

Siden introduksjonen har dermed aksjekursen steget med hele 182,2 prosent.

Gitt at Tor Olav Trøim fortsatt sitter med 50 prosent av aksjene etter den siste emisjonen, har aksjene hans nå en total verdi på 141,5 millioner kroner.

Hensyntatt at Trøim tegnet seg for sin andel i emisjonen rett før jul, altså halvparten, har han foreløpig etter Hegnar.no sine beregninger en urealisert gevinst på 80 millioner kroner, og det 1,5 år før et eneste skip er levert. 

Les også: Fredriksen og Trøim er «in the money» etter kort tid