Børs og finans

Kygo storsatser: - Vi er her for å vinne

- Det er viktig å varme opp før man skal løpe fort og hoppe høyt.

Kygo - Foto: NTB Scanpix

Kygo - Foto: NTB Scanpix

Artikkel av: Marianne Løland Skarsgård
26. januar 2018 - 11.21

(Finansavisen:) Det startet med fire-fem hodetelefoner og ørepropper. Nå står Kygo og Jon Inge Gullikstad klare med 14 lydprodukter som skal måkes inn i elektrobutikker over hele Europa, og har allerede fått medvind gjennom bruk av Google Assistant i sin nye stemmestyrte smarthøyttalere, skriver Finansavisen.

Sammen med Kygos «Global tour» i 2018 skal det gi kraftig medvind for å slå seg opp i Europa.

- Vi er klare til å akselerere i Europa, og snuser også på en global satsing. Kygo har fått bra mottagelse i mange land, og kombinert med verdensturnéen vil vi henge oss på. Vi har allerede positive signaler fra flere aktører, sier daglig leder Jon Inge Gullikstad i selskapet Kygo Life, ifølge avisen.

Omsatte for 30 mill.

Gullikstad er kjent som mannen bak Ulvang-sokkene og Johaug-hanskene. I forbindelse med lanseringen av «Firestone» i 2015 tok han kontakt med Kygo om kommersialisering av produkter knyttet til musikkométen.

- Kygo er ikke bare DJ. Han er kunstnerisk og genierklært, men samtidig en jordnær kar fra Bergen, sier Gullikstad, ifølge Finansavisen.

Noen ørepropper og hodetelefoner ga sammen med klær 30 millioner i omsetning i 2016 og et lite overskudd.

- Vi har nå et vindu innen lyd som er både stort og troverdig. Derfor satser vi stort på lyd. Det selges årlig 350 millioner hodetelefoner i verden, sier Gullikstad.

Pris: 30 - 150 dollar

Foreløpig har satsingen konsentrert seg om Norge og Norden.

- Det har vært fristende å satse fort ute, men vi ønsker å være tørre bak øra først. Det er viktig å varme opp før man skal løpe fort og hoppe høyt, sier Gullikstad.

Hodetelefonene er i prisklassen 30 til 150 dollar samt proffprodukter i klassen fra 200 dollar og oppover. Nylig ansatte han salgsdirektøren fra Samsung, Finn Kristoffer Larsen, for å sette fart på Kygo-salget sammen med 8-10 ansatte.

- Vi har laget en lanseringsplan og går mot et spennende år, sier Gullikstad til Finansavisen.

 Derfor har Kygo og Gullikstad doblet kapitalen i selskapet – fra 6 til 12 millioner kroner, men uten å trekke inn eksterne investorer.

- Det kan tenkes at vi kommer til å hente litt kapital, men vi ser det litt an, sier Gullikstad.