Børs og finans

Nike hever seg på fotballbanen

Fotballskoprodusenter kjemper om å sikre seg sponsoravtaler med de største navnene.

Artikkel av: Martine Holøien
27. januar 2018 - 11.03

Den samlede verdien av de 100 dyreste spillerne i de profesjonelle ligaene i England, Frankrike, Tyskland, Italia og Spania er nå 8,97 milliarder euro, eller 86 milliarder norske kroner. Det viser tall fra CIES Football Observatory i Neuchatel i Sveits, ifølge DN.

De store fotballskoprodusentene kjemper om å sikre seg sponsoravtaler med de største navnene. Nike har en stor ledelse med 57 prosent, mens Adidas er på en klar annenplass med 33 prosent.

- På fem år har prislappen på spillere med like kvalifikasjoner doblet seg, sier Raffaele Poli, sjef for CIES Football Observatory, ifølge DN.

60 prosent av spillerne i England, Frankrike, Tyskland, Italia og Spania brukte sist sesong sko fra Nike, opp 48 prosent tre år tidligere, viser tall fra det tyske sportskonsulentselskapet PR Marketing. Men Adidas har fortsatt ledelsen når man ser på fotballutstyr totalt. 

Innen 2020 håper Nike på en omsetning på 385 milliarder kroner. Adidas har et mål om 250 milliarder, skriver avisen.

Manchester United har en tiårig draktavtale med Adidas som har en minimumsverdi for klubben på 8,2 milliarder kroner, noe som bidro til at klubben var i stand til å hente den chilenske vingen Sanchez fra Arsenal denne uken.

Chelsea måtte i 2016 ut med 730 millioner kroner til Adidas for å komme ut av en draktavtale, og inngikk en lukrativ 15-årig avtale med Nike. Denne avtalen har ifølge DN en verdi på nærmere ti milliarder kroner.