Børs og finans

Marine Harvest vil åpne 2.000 lakserestauranter

Marine Harvest vil åpne 2.000 lakserestauranter i Kina og Taiwan de neste årene, med mål om en omsetning på 15,8 milliarder kroner innen 2025.

John Fredriksen og lederne i DHT, Svein Moxnes Harfjeld og Trygve P. Munthe. Foto: Evind Yggeseth og DHT Holdings.

John Fredriksen og lederne i DHT, Svein Moxnes Harfjeld og Trygve P. Munthe. Foto: Evind Yggeseth og DHT Holdings.

Artikkel av: Martine Holøien
8. mars 2018 - 14.08

- Vi ønsker å lansere en merkevare i Kina som heter Supremesalmon. Den lanserer vi både gjennom egne restauranter og som konsumentpakkede produkter i dagligvarebutikker, forteller Ola Brattvoll, konserndirektør for salg og marked, til DN.

Selskapet har allerede prøvd ut konseptet i Taiwan, og de fem første restaurantene er åpnet i Kina.

- Vi tror dette har et stort potensial og at vi i løpet av fem til åtte år kan bygge det opp til å bli 2.000 restauranter over hele Kina, sier Brattvoll til avisen.

Brattvoll vil ikke si til DN hvor mye Marine Harvest satser på prosjektet, men er klar på at dette er stort.

- Vi går ikke ut med hvor mye vi satser på det, men det er en strategisk svært viktig satsing. Kina er et marked med stort potensial, og vi satser betydelige ressurser, forteller han.

Ifølge en presentasjon selskapet i dag la frem på North Atlantic Seafood Forum sikter selskapet ifølge avisen mot en omsetning på to milliarder dollar, tilsvarende 15,8 milliarder kroner, via restauranter i 2025 og ytterligere 600 millioner dollar gjennom dagligvare.