Børs og finans

Norwegian-kunder kan være verdt milliarder

Norwegian Reward kan være verdt en formue for Norwegian Air Shuttle.

Artikkel av: Øystein Byberg
22. mars 2018 - 07.55

Norwegian skrev i en børsmelding tirsdag at selskapet har innledet en strategisk gjennomgang av lojalitetsprogrammet Norwegian Reward, inklusive eierskapet.

Foreløpig eier Norwegian 100 prosent av Norwegian Reward.

– Vi holder alle muligheter åpne. Hvorvidt vi skal ta inn partnere, eller satse på en børsnotering, tar vi nå stilling til, sier konsernsjef Bjørn Kjos på spørsmål fra DN.

Finansdirektør Tore Østby sier det er er sterk verdi i disse fordelsprogrammene, men at det er litt tidlig å si hvordan Norwegian Reward kommer til å se ut.

Ifølge DN har LifeMiles, som er det colombianske flyselskapet Aviancas fordelsprogram, en verdi per kunde på 173 euro, mens Alitalias fordelsprogram MilleMiglia er verdt 33 euro per kunde.

Basert på dette kan Norwegian Reward – med ti millioner kunder – har en verdi på alt fra 330 millioner euro til 1,7 milliarder euro, skriver avisen.