Børs og finans

- Det er veldig stramt

Offshoremarkedet byr på festrater: Femdobling i Nordsjøen

Markedet for offshore forsyningsskip i Nordsjøen strammer seg til. Gleden vil imidlertid ikke vare veldig lenge, ifølge skipsmegler. 

NAO Protector. Foto: Selskapet.

NAO Protector. Foto: Selskapet.

Artikkel av: Are  Strandli
20. april 2018 - 13.13

- Det er veldig stramt, sier skipsmegler Gøran Røstad hos skipsmeglerhuset Westshore Shipbrokers til Hegnar.no.

Beskrivelsen er av markedet for offshore forsyningsskip i Nordsjøen der aktiviteten virkelig har tatt seg opp de siste to ukene.  

Les også: Boom! Rate på én million!

Etter at ratene for ankerhåndteringsfartøyene tidvis har skutt i været den siste tiden, følger nå supplyratene etter.

Supplyskipet «NAO Protector» har fredag blitt sluttet til en rate på hele 25.000 pund, tilsvarende 274.000 kroner, av oljeselskapet Aker BP.

Det er nær det femdobbelte av hva det 2013-bygde skipet - som eies av det Herbjørn Hansson-kontrollerte offshorerederiet Nordic American Offshore – fikk for kun to uker siden.

Flere andre fartøy har også blitt sluttet til stadig høyere rater de siste ukene, men ikke fullt så høyt som det Aker BP betaler for tjenestene til «NAO Protector».

- Det var en unik situasjon der «NAO Protector», med både norsk flagg og mannskap, var eneste alternativet, sier Røstad.

For øyeblikket er det kun ett ledig supplyskip på norsk side, samt tre på britisk side, så Røstad venter at ratene vil holde seg høye.

Når det gjelder spotmarkedet for ankerhåndteringsfartøyene er dette helt utsolgt på britisk side. På norsk side ligger det tre ledige ankerhåndteringsfartøy, deriblant "Normand Drott" som nylig seilte inn én million kroner pr. dag på oppdrag for Statoil. 

Ut av opplag

I periodemarkedet har også aktiviteten tatt seg kraftig opp. 

Bare de siste ukene har flere skip blitt sluttet på lengre kontrakter, men ingen av rederiene Hegnar.no har vært i kontakt jubler veldig høyt av den grunn fordi ratene fortsatt betegnes som relativt lave.,

Røstad bekrefter at ratene fortsatt ikke gir grunn til å juble. 

- Det begynner å bli bedre, men det er ikke veldig høye nivåer. Det har vært slutninger på rett over 100.000 kroner, sier han.

Røstad påpeker at ratene i hvert fall må over 130-135.000 for at rederiene skal være fornøyde, men at nye båter som kommer ut i markedet, kan bidra til å hindre at det kommer opp dit.

- Faren er hele tiden at det kommer båter ut av opplag. Bare de siste dagene har vi hørt om tre nye båter som skal komme ut, sier han og ramser opp «Stril Myster», samt Solstad Farstad-båtene «Far Server» og «Sea Springer».

«Stril Myster» fra Simon Møkster Shipping har nylig fått en seks måneders kontrakt med Gard Supply. Kontrakten inkluderer også opsjoner på ytterligere to ganger seks måneder.

Skipsmegleren trekker også frem 2009-bygde «Havila Borg» som er på vei ut av opplag etter at fartøyet nettopp ble tildelt en tremåneders kontrakt med Total.

Mer sesongbetont

Selv om flere båter kommer ut av opplag nå, ventes likevel ikke et rush av nye båter i markedet. Det kommer av at også kommende vinter ventes å bli tøft, noe konsernsjef Håvard Ulstein i Island Offshore påpekte overfor Hegnar.no tidligere denne uken.

- Vi tror ikke at markedet vil være stramt så veldig lenge, kanskje bare i seks måneder til, noe som igjen gjør at rederiene vil tenke seg om en gang eller to før de tar båtene ut av opplag. Markedet kommer ikke til å være stramt til høsten og vinteren, sier Røstad.

Han mener offshoremarkedet er i ferd med å endre seg.

- Det ser ut som offshoremarkedet blir mer sesongbetont, at det er mer aktivitet om sommeren og mindre om vinteren.

- Hva er grunnen til det?

- Det er vanskelig å drive med offshorearbeid om vinteren, sier han og forklarer at mye av aktiviteten derfor legges til sommerhalvåret for å spare penger.

- Før var markedet så stramt at det gikk full pinne hele året. Det er lenge til vi er der igjen.