Børs og finans

Sparebanken Møre-sjefen om veien videre

- Hvis andre banker setter høyere ambisjoner enn oss må vi også strekke oss, sier administrerende direktør i Sparebanken Møre Trond Nydal.

Foto: Worawee Meepian / Shutterstock / NTB scanpix

Foto: Worawee Meepian / Shutterstock / NTB scanpix

Artikkel av: Marianne Løland Skarsgård
24. april 2018 - 12.14

Sparebanken Møre vurderer ifølge administrerende direktør Trond Nydal å oppdatere sine finansielle målsetningen, og vil særlig se på målene for kostnadsgrad (cost/income) og egenkapitalavkastning, skriver TDN Direkt.

Tirsdag la banken frem tall for 1. kvartal.

Les også: Sparebanken Møre øker inntektene

Banken har nå mål om ek-avkastning på over ti prosent, og en kostnadsgrad på under 45 prosent.

- I fjor leverte banken en egenkapitalavkastning på over ti prosent, og det har vi gjort tidligere også. Vi ser også at vi leverer en cost/income på under målet på 45 prosent, og ligger på mellom 45 og 40 prosent. Det er en del av arbeidet vårt fremover å se om vi kan sette oss litt tøffere mål spesielt på disse to områdene, sier Nydal.

Nydal sier ifølge nyhetsbyrået det er en generell trend i banknæringen at man senker målet for cost/income, og viser til at mange har kommunisert et mål på 40-tallet.

- Hvis andre banker setter høyere ambisjoner enn oss må vi også strekke oss, sier han.

Lavere volumvekst

Videre vil det ifølge Nydal bli en noe lavere volumvekst i 2. kvartal, noe som til dels skyldes et høyt 2. kvartal i fjor.

På utlån til bedriftsmarkedet venter Nyland litt økt utlånsvolum, og trekker frem fiskeri som en sektor med økt aktivitet., ifølge TDN Direkt.

Stjeler kunder

Sparebanken Møre vokser litt raskere enn sitt marked, og Nydal sier banken stjeler eksisterende kunder blant annet fra Nordea på Sunnmøre samt fra Sparebank 1, mens han oppfatter DNBs kunder som lojale til sin bank.

Nydal sier Sparebanken Møre tar markedsandeler fordi de fortsatt har lokal tilknytning.

- Nordea har færre kontorer og satser mye på digitalisering, mens vi fortsatt har lokal tilhørighet og nærhet til kunden. Jeg tror nok vi tar kunder fra Nordea på grunn av vår lokale tilhørighet, sier Nydal til nyhetsbyrået.