Børs og finans

200 millioner mer i bakkene

Tidenes desidert beste alpinsesong gjør at alpinanleggene trolig har innkassert nærmere 200 millioner kroner mer fra heiskortsalget enn i fjor.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX

Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX

Artikkel av: Marianne Løland Skarsgård
15. mai 2018 - 08.20

- Vi har uten tvil lagt bak oss tidenes jubelsesong. Det er gøy, altså. Folk vil ut på ski, og det er avgjørende for oss at det fortsatt er vekst i interessen for alpine aktiviteter, sier Camilla Sylling Clausen i Alpinanleggenes Landsforening til DN.

Forrige sesong omsatte samtlige anlegg heiskort ifølge avisen for 1141 millioner. En økning på 15 prosent tilsvarer omtrent 180 millioner kroner i merinntekt i år.

Fortsatt mangler Sylling Clausen ifølge DN tall for heiskortsalget fra noen av de større anleggene; noe som skyldes at flere av dem har holdt anleggene i sving til inn i mai. Dessuten er Skistar, som eier storanleggene i Trysil og Hemsedal, børsnotert og presenterer ikke tall før i juni.

Tryvann skisenter hadde en salgsøkning på over 30 prosent.