Børs og finans

Kinesere byr

Bud på Ekornes

Det har kommet et kinesisk bud på Ekornes.

Foto: Ekornes

Foto: Ekornes

Artikkel av: Øystein Byberg
23. mai 2018 - 08.30

Budet er på 139 kroner per aksje, som er 17,6 prosent over tirsdagens sluttkurs på 118,20 kroner. Det verdsetter det norske møbelselskapet til 5,1 milliarder kroner. Transaksjonen vil blant annet være betinget av at Qumei får kjøpe minst 55,57 prosent av aksjene.

Aksjonærer som sitter på 25,65 prosent av aksjene i Ekornes har gitt forhåndsaksept. Blant disse finner vi Nordstjernan AB, Stian Ekornes og enkelte andre medlemmer av Ekornes-familien, samt Nils Gunnar Hjellegjerde.

Budet tilsvarer en premie på 28,4 prosent i forhold til volumvektet snittpris de siste 60 handelsdagene.

Ved en eventuell overtakelse vil Ekornes fortsette som egen virksomhet med hovedkontor i Sykkylven. Eksisterende produksjon i Norge, USA, Vietnam og Thailand er planlagt opprettholdt og de velkjente merkene Stressless, IMG og Svane vil bli videreført.

Qumei er et selskap engasjert i utvikling, produksjon og salg av innredning i mellom- og premiumsegmentet og annet tilbehør til hjemmet. Qumei ble børsnotert på Shanghai Stock Exchange i 2015 og har mer enn 850 forretninger og møbelproduksjon i Kina.

- Nye vekstmuligheter

- Dette vil åpne for helt nye vekstmuligheter for Ekornes. Dersom kjøpet blir gjennomført vil vi styrke vår tilstedeværelse i det raskt voksende kinesiske markedet. I tillegg til økt markedstilgang i Kina, vil Ekornes også nyte godt av Qumeis inngående kunnskap om kinesiske forbruksvaner, sier konsernsjef Olav Holst-Dyrnes i Ekornes.

Grunnlegger og styreleder i Qumei, Ruihai Zhao, sier han har fulgt Ekornes med stor interesse i mange år, og at denne budprosessen er første steg i Qumeis strategi for internasjonal vekst.

Ekornes-navnet består

- Vi er svært opptatt av å ivareta verdien som ligger i Ekornes-navnet og selskapets kjente merker. Vi legger stor vekt på å videreføre Ekornes’ kultur og samarbeidet med de ansatte, og vi har ikke tro på å flytte produksjon av internasjonale merkevarer til Kina. Vi anerkjenner at de ansatte i Ekornes har spilt en nøkkelrolle i selskapets suksess, vi er opptatt av stabilitet og kontinuitet i bedriftskulturen og vil ivareta den gode relasjonen til de ansatte. Vi ønsker å bidra å utvikle Ekornes videre gjennom å dele vår kunnskap og kompetanse innen digital markedsføring og forbrukerinnsikt, sier Zhao. Han opplyser at man allerede har diskutert ytterligere investeringer i forskning og utvikling, blant annet ved det eksisterende senteret i Sykkylven.

- Vi er stolte over å kunne introdusere Ekornes sine produkter til det sterkt voksende kinesiske møbelmarkedet. Vi har samarbeidet tett med skandinaviske møbeldesignere i 20 år, og Ekornes vil ytterligere styrke vår skandinaviske profil. Samtidig vil vi bruke vår kunnskap og teknologi til å øke salget i de markedene Ekornes allerede er til stede i. Ekornes vil bli en spydspiss i Qumeis internasjonale ekspansjon, sier Zhao.