Børs og finans

Bremsene får stryk

Ny Tesla Model 3 kan bli 200.000 dyrere

Flere tusen nordmenn venter på Tesla Model 3. Nå kommer en ny modell som kan bli over 200.000 kroner dyrere.

Tesla Model 3.Foto: AP Photo/Justin Pritchard

Tesla Model 3.Foto: AP Photo/Justin Pritchard

Artikkel av: Stein Ove Haugen
22. mai 2018 - 09.00

På verdensbasis skal rundt 500.000 ha betalt 1.000 dollar hver i depositum for en Tesla Model 3, og målsettingen var å produsere 5.000 biler i uken ved utgangen av 1. kvartal. Fasiten er at elbilprodusenten ligger langt bak planen og bare produserte 8.180 biler i årets tre første måneder, skriver Finansavisen i dag.

Kunder i USA prioriteres og tusenvis av nordmenn som betalte 1.000 dollar i køavgift for to år siden, i troen på at de skulle få bilen i disse dager, må ifølge Finansavisen belage seg på å vente til neste vår.

Tesla Model 3 skal bli storselgeren og mange tror at det er denne bilen som skal gjøre Tesla lønnsom. Analytikere fra Berenberg uttalte også før helgen, ifølge Bloomberg, at den kan bli så lønnsom for Tesla at aksjen kan stige 70 prosent.

Flere hundre tusen dyrere

Model 3 er en mindre utgave av Model S med en mulig rekkevidde på opptil 50 mil. Forhåndsinteressen i Norge har vært enorm, men byggingen av bilene har vært heftet med store problemer, og i helgen kom urovekkende tweets fra Tesla-sjef Elon Musk. Sluttprisen på en ny utgave kan nemlig bli langt høyere enn de drøyt 400.000 kronene man har sett for seg, skriver Finansavisen.

Å levere en Model 3 til utropsprisen på 35.000 dollar «vil få Tesla til å tape penger og dø,» skriver Musk på Twitter.

«Når alt er inkludert, hjul, lakk, etc. (unntatt autopilot) er prisen 78.000 dollar. Omtrent det samme som BMW M3, men 15 prosent raskere og med bedre kjøreegenskaper. Vil slå alt i sin klasse på bane,»  skriver Musk vanlig ubeskjedent.

78.000 dollar er 632.000 kroner etter dagens kurs, med andre ord ikke langt unna den billigste versjonen av Model S, slår Finansavisen fast.

- Elon Musk tvitret om Performance-utgaven av bilen, som er en oppgradert utgave med forbedret ytelse for kunder som ønsker det. Innstegsprisen er fortsatt 35 000 USD, og dette har ikke endret seg, skriver Even Sandvold Roland, Senior Manager, Communications & Public Affairs Norway i en epost til Hegnar.no

Bremsene står til stryk

Ytelse er imidlertid ikke alt. Bremsene bør stå i stil, og det gjør de visstnok ikke, skal vi tro Consumer Reports.

Consumer Reports har testet Tesla Model 3 og resultatene er blandede. Det er mye bra, men bremsene er så dårlige at magasinet ikke kan anbefale bilen.

Det avgjørende er, ifølge Consumer Reports, den lange bremselengden ved nødbremsing.

Teslas Model 3s bremselengde, fra 60 mph (96,6 km/t) til 0, ble målt til 152 fot (46,3 meter), noe som er langt verre enn på noen andre moderne biler Consumer Reports har testet. Det er også ca 7 fot (2,1 meter) lengre enn en Ford F-150 pick-up, heter det.

En talsperson for Tesla fortalte Cosumer Reports at selskapets egen testing fant at bremselengden fra 60 mph til 0 i snitt var på 133 fot (40,5 meter), med de samme dekkene. Bilprodusenten bemerket også at bremselengden er påvirket av variabler som veioverflate, værforhold, dekktemperatur, bremsenes tilsgtand, utetemperatur og kjøreadferd.

Testen er bransjestandard

Consumer Reports forklarer at testen er ment å vise hvordan et kjøretøy takler en nødssituasjon. Testen er basert på en bransjestandard prosedyre, designet av SAE International, en global ingeniørforening, skriver magasinet.

Testføreren tråkker på gassen til bilen er oppe i 60 mph og deretter nødbremses det til bilen står stille, heter det.

Dette gjentas flere ganger for å sikre konsistente resultater. Mellom hver test kjøres også kjøretøyet omtrent en kilometer for å kjøle ned bremsene og sørge for at de ikke overopphetes.

Les hele testen her

Se også Bloombergs omtale av testen