Børs og finans

Ratefall på over 90 prosent i Nordsjøen

Solstad Farstad-båten fikk drømmerate i april - i mai er historien en annen

AHTS-ratene i spotmarkedet beveger seg som bølgene en stormfull natt i Nordsjøen. Rett opp, og rett ned!

Normand Drott. Foto: Solstad Farstad.

Normand Drott. Foto: Solstad Farstad.

Artikkel av: Are  Strandli
2. mai 2018 - 20.55

Daglig leder Sølve Høyrem i Westshore Shipbrokers uttalte til Hegnar.no søndag at spotmarkedet for ankerhåndteringsfartøyene som opererer i Nordsjøen vil være veldig volatilt fremover med innslag av noen korte og høye oppturer.

Akkurat nå er markedet inne i en liten bølgedal.

Ingenting illustrerer det bedre enn Solstad Farstad-skipet Normand Drott.

5. april måtte Statoil ut med en sjokkrate på hele én million kroner pr. dag for å hyre inn det 2010-bygde fartøyet til en kort jobb.

Les også: Boom! Rate på én million

I etterkant av millionoppdraget, har imidlertid ankerhåndteringsfartøyet ligget helt i ro, inntil det har fått et nytt oppdrag av BP onsdag. 

Sammen med ankerhåndteringsfartøyene Normand Prosper, Far Sigma og Havila Jupiter skal Normand Drott flytte Odfjell Drillings halvt nedsenkbare borerigg Deepsea Aberdeen, ifølge Westshore Shipbrokers.

I motsetning til Statoil, slipper imidlertid BP å grave veldig dypt i lommene.

En dagrate på beskjedne 7.000 pund, tilsvarende rundt 77.000 kroner, er alt Solstad Farstad og Havila Shipping får for jobben.

For Norman Drott betyr det en dagrate som er hele 92,3 prosent lavere enn ved forrige oppdrag.

Snittratene for de store ankerhåndteringsfartøyene var til sammenligning på nær 30.000 pund, tilsvarende 330.000 kroner, i april

Les også: Bakrus etter spektakulært oppdrag - supplyfesten fortsetter