Børs og finans

Ny trend i AHTS-markedet

Hete tilstander i supply

Det er ikke bare været som har vært hett i årets mai-måned. Også i spotmarkedet for plattform-forsyningsskip har det vært hete tilstander.

Foto: Finansavisen

Foto: Finansavisen

Artikkel av: Are  Strandli
5. juni 2018 - 14.58

På norsk side har det vært mer eller mindre utsolgt store deler av måneden, og ratene begynner endelig å bidra til at rederne tjener penger igjen.

- Det har vært begrenset tilgjengelighet i det norske PSV-markedet og spotratene har økt til over 160.000 kroner med en gjennomsnittlig dagrate på over 130.000 kroner, skriver det Haugesund-baserte skipsmeglerhuset RG Hagland Shipbrokers i sin ferske markedsrapport for mai.

På månedens siste dag ble Nordic American Offshores «Nao Storm» og «Eldborg» som tilhører Skansi Offshore, sluttet for rundt 150.000 kroner dagen av henholdsvis ConocoPhillips Norway og Shell Norge.

På britisk side har tilgjengeligheten vært noe høyere, og ratene dermed en god del lavere.

Skipsmeglerhuset skriver at den gjennomsnittlige dagraten for Aberdeen-basert tonnasje har vært på rundt 80.000 kroner.

Slutningene som er blitt gjort hittil i juni ligger i sjiktet mellom 80.000 kroner og 100.000 kroner. Tirsdag er det kun to ledige skip på norsk siden, mens det er rundt åtte PSVer som ligger i arbeidsløse på britisk side.

For øyeblikket er utnyttelsesgraden for PSVer på 81 prosent, mens den er nede i 43 prosent for ankerhåndteringsfartøyene.

Ny trend

Gjennomsnittsratene for disse fartøyene falt fra 350.000 kroner pr. dag i april til 110.000 kroner i mai, ifølge RG Hagland

Skipsmeglerhuset påpeker imidlertid at 10 prosent av AHTS-slutningene er gjort gjennom såkalte «call off»-avtaler som ikke er en del av statistikken.

- Disse fartøyene har hatt høyere inntekter og har dratt nytte av «call off»-avtalene som er en relativt ny trend i markedet, skriver skipsmeglerhuset.

RG Hagland Shipbrokers skriver at den høyere oljeprisen og oljeselskapenes lavere break even-priser, lover godt for fremtiden, men påpeker at det fortsatt eksisterer en ubalanse mellom tilbud og etterspørsel i de fleste offshore serviceskips-segmentene. Det vil derfor ta tid og en videre økning i aktiviteten før redere kan nyte et sunt marked.

- Dog er vi ganske sikre på at tilbudssiden er kunstig oppblåst med nybygg som aldri vil bli fullført og skip i opplag som aldri vil returnere til high end-delen av offshoremarkedet. Dette gjør spådommer mye vanskeligere, skriver meglerhuset.