Børs og finans

Lang kontrakt til Brage Trader

Skal bistå Transocean-rigg i forbindelse med boringen av inntil to brønner. 

Brage Trader. Foto: Simon Møkster Shipping.

Brage Trader. Foto: Simon Møkster Shipping.

Artikkel av: Are  Strandli
18. juni 2018 - 17.59

Det 2012-bygde forsyningsskipet «Brage Trader» som eies av en rekke Bergensbaserte investorer gjennom Brage Supplier KS og driftes av det Stavanger-baserte offshorerederiet Simon Møkster Shipping, har fått en lengre kontrakt med oljeselskapet Enquest. 

Kontrakten omfatter bistand ved boring av én brønn, samt en opsjon på ytterligere én brønn. 

Det fremgår av en oversikt fra skipsmeglerhuset Westshore Shipbrokers. 

Totalt kan fartøyet dermed ha sikret seg arbeid i inntil 200 dager avhengig av om opsjonen blir utøvd og hvor lang tid boringen tar.

Boringen skal utføres av den halvt nedsenkbare boreriggen Transocean Leader som i første kvartal måtte gjennomgå en rekke reparasjoner som følge av utstyrsfeil. 

Luksusyacht

Blant investorene som eier selskapet Brage Supplier KS, finner vi Rieber-familien, Espen Galtung Døsvig og Thorolf Hestness. 

Disse ønsket i fjor, ifølge Bergens Tidene, å selge søsterfartøyet til «Brage Trader», det 2011-bygde forsyningsskipet» «Brage Supplier», som en luksusyacht med en prislapp på 700 millioner kroner.

Ifølge avisen hadde de hyret inn  Monaco-baserte Stefano Pastrovich for å lage designe på hvordan skipet ombygget til luksusyacht ville bli seende ut.

– La meg understreke at dette er en fugl på taket. Vi er veldig edruelige med tanke på realismen, men samtidig finnes det et marked for dette, sa styreleder i Brage Supplier KS, Thorolf Hestness til avisen.

Det ble operert med en veiledende pris på 80 millioner euro, tilsvarende drøye 700 millioner kroner, dersom Kleven verft sto for ombyggingen.

Disse planene ble imidlertid aldri noe av.

I fjor høst fikk fartøyet en lengre kontrakt med oljeselskapet Repsol Sinopec i Nordsjøen.