Børs og finans

- Det er klart jeg er fornøyd

Alle Havilas subsea-skip er nå på kontrakt

Havila Shippping-topp Njål Sævik tror imidlertid fortsatt at oppgangen er et stykke unna.

AHTS fra Havila Shipping. Foto: Selskapet.

AHTS fra Havila Shipping. Foto: Selskapet.

Artikkel av: Are  Strandli
24. juli 2018 - 12.29

Fosnavåg-rederiet Havila Shipping ASA meldte tirsdag at det har inngått en kontrakt med Reach Subsea for subsea-fartøyet «Havila Harmony» som ble bygget i 2005 og konvertert i 2007. 

Kontrakten er på tre år, med opsjon på forlengelse i ytterligere to år.

Med «Havila Harmony» på kontrakt, er alle offshorerederiets tre subsea-skip på kontrakter.

- Det er klart at jeg er fornøyd med at vi har våre mest kostbare skip på kontrakt, sier administrerende direktør Njål Sævik i Havila Shipping, som er godt fornøyd med å vinne nok en kontrakt i det som beskrives som et «krevende marked».

Han medgir at de kontraktsfestede ratene gjerne skulle vært høyere, samtidig som han erkjenner at det er slik markedet er for øyeblikket.

Det er uansett enda mer kostbart når skipene ligger i ro uten arbeid.

- Å ha slike kostbare skip uten inntjening er svært krevende, fastslår Sævik.

Satser på trygghet

Siden refinansieringen, som ble fullført i fjor vinter, har rederiet solgt unna flere skip som har vært ulønnsomme.

Det gjelder hovedsakelig forsyningsskip (PSV), men også ankerhåndteringsfartøy (AHST) delvis eiet og drevet fra Singapore.

I tillegg til å kvitte seg med skip, har det Fosnavåg-baserte rederiet sikret faste kontrakter til flere av PSV’ene så langt i år.

Senest i forrige uke fikk rederiet en seksmåneders kontrakt med Total DK for PSVen «Havila Clipper».

- Vi har satset på trygghet for PSV-flåten fremfor å presse den siste kronen ut av hver eneste kontrakt, sier Sævik.

Følger med

Markedet for offshoreskip har vært blytungt de seneste månedene, noe offshorerederiene, og dermed Havila, har merket på huden.

- Vi har sett et marked de siste månedene som ikke har gitt oss mye pusterom – særlig for ankerhåndteringsskipene, sier Havila-sjefen som ikke tror på noen bedring i umiddelbar fremtid heller.

- Jeg tror fortsatt at oppgangen er et stykke unna, sier han.

Det har skjedd en del konsolidering allerede i næringen for offshoreskip, men det er ventet at det skal skje mer.

Sævik forteller at rederiet følger nøye med på det som skjer i markedet – både når det gjelder sammenslåinger og refinansieringer.