Børs og finans

Det er vidt spekter, både av interessenter og av typer interessenter

Bjørn Kise vil ikke navngi aktører.

Bjørn Kise. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

Bjørn Kise. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

Artikkel av: Rune Tryti
12. juli 2018 - 10.59

Styreleder Bjørn Kise i Norwegian Air Shuttle sier det er vidt spekter av interessenter og typer interessenter med hensyn til et mulig oppkjøp av selskapet, men kan ikke navngi aktørene utover at Lufthansa og IAG er blant disse, skriver TDN Direkt.

-Det er vidt spekter, både av interessenter og av typer interessenter, samt av forslag til interaksjon. Det er ulike forslag, og så bruker vi i styret både internasjonale og nasjonale rådgivere til å vurdere interessenter, sier han til TDN Direkt etter selskapets kvartalspresentasjon torsdag, og legger til at han ikke kan gå nærmere inn på detaljene i saken.

Vokst mer enn hele SAS sin langdistanseflåte

Kise vil heller snakke om veksten Norwegian har tilbakelagt, spesielt på transatlantisk trafikk, der selskapet nå er den største operatøren målt i setekapasitet (ASK).

-Det jeg tror alle ikke helt har fått med seg enda er at med den veksten vi nå ser er Norwegian den største operatøren på langdistanse over Atlanterhavet til USA. Større enn Lufthansa, British Airways og Air France.

Det tror jeg mange ikke helt fatter. Langdistanseflåten til Norwegian har nå i løpet av det første halvåret vokst mer enn hele SAS sin langdistanseflåte, sier han.

Kommer ikke til å få kostnader som Ryanair

I dagens kvartalsrapport kunne en lese at selskapets kostnader er redusert med ni prosent dette kvartalet.

Norwegian hadde en enhetskostnad inklusive avskrivninger på 0,41 kroner i andre kvartal 2018, mot 0,45 kroner i samme kvartal året før.

Blant europeiske flyselskaper har Wizz Air og Ryanair vært best i bransjen på kostnader. Selv om Bjørn Kjos tror kostnadene skal videre ned, tror han allikevel ikke at Norwegian vil kunne slå Ryanair på kostnader.

-Vi må lengre ned på skalaen. Men vi har et helt annet produkt enn Ryanair har. Da måtte vi vært på sekundære flyplasser og betalt alle lønningene ut fra skattenivået i Irland og så videre, så vi er ikke i nærheten av det konseptet. Så de kostnadene får de ha for seg selv og de som vil får reise til de flyplassene. Vi konsentrerer oss om de sentrale flyplassene og tilpasser lønningene i de landene vi er i, sier han til TDN Direkt etter selskapets kvartalspresentasjon torsdag.

Konsernsjefen sier videre at selskapet i stor grad er ferdig med å ta de "frontloadede" kostnadene knyttet til opptrening av ansatte på nye ruter og for å sette opp operasjoner, skriver TDN.