Børs og finans

Firedoblet bunnlinjen

Kanonår for Tesla i Norge

Tesla-eiere fortviler over eviglange verkstedkøer, men salget bare fortsetter å øke. Milliardøkning i salgsinntekter over firedoblet årsresultatet for Teslas virksomhet i Norge. 

AP Photo/Justin Pritchard, File

AP Photo/Justin Pritchard, File

Artikkel av: Nicolai C. Steckmest Sivertsen
25. juli 2018 - 09.40

I et moms- og avgiftsfritt elbilmarked greide Tesla Motors Norway å selge 8.460 biler i fjor, fordelt på 44 prosent Model S og 56 prosent av den enda dyrere Model X, skriver Finansavisen. 

Økningen fra 2016 - som også var et rekordår - ble formidabel. Da ble det «bare» solgt 3.841 Teslaer. 

Organisasjonen har imidlertid store vansker med å håndtere de mange kundene, særlig i ettermarkedet. 

Mange Tesla-eiere har ventet så mye som et halvt år for å få utført selv de enkleste av reparasjoner, og i flere tilfeller greier heller ikke fabrikken i USA å levere reservedeler. 

- Ventet over et halvt år på ny frontrute... venter fremdeles. Sprukket tvers over. Har de ikke råd til å lage nok ruter? Aldri opplevd dette med noen annen bil. Det er en frontrute!!, skriver en misfornøyd kunde i Facebook-gruppen Tesla Owners Club Norway. 

- Må vente i en evighet (3 til 4 måneder) for å levere bilen til service, skriver en annen. 

Milliardsalg over firedoblet bunnlinjen

Tesla Motors Norway AS kunne i år rapportere inntekter på 6.819 millioner kroner for 2017, opp fra 2.858 millioner i 2016, ifølge selskapets årsregnskap. 

De totale kostnadene beløp seg til 6.766 millioner kroner, opp fra 2.827 millioner i 2016, som gir selskapet et driftsresultat på 52,5 millioner kroner for 2017. 

Dette er en økning på om lag 20 millioner kroner fra 2016, da driftsresultatet kom inn på 30,7 millioner kroner. 

Resultat før skatt kom inn på 47,7 millioner kroner, opp fra 20 millioner i 2016. 

Etter en solid økning i salgsinntekter kom årsresultatet inn på 29 millioner kroner, opp fra 6,4 millioner kroner året før. 

Tesla Motors Norway driver virksomhet i form av import og salg av Teslas biler, herunder service og salg av deler, tilbehør og utstyr. 

Misnøye blant norske sjåfører preger utsiktene

I vinter lovet Tesla å ta tak i problemet og ville ansette over 300 nye servicemedarbeidere i 2018, men lite har skjedd til tross for bevegelse i kulissene. 

I skrivende stund har Tesla Norge 38 aktive stillingsannonser på Finn.no, med i alt 247 stillinger. I all hovedsak etterlyser selskapet mekanikere og serviceassistenter, men også delerådgivere og annet servicepersonell. 

– Nordmenn har all grunn til å være misfornøyde med Tesla. Vi har problemer med å utvide serviceverkstedene, spesielt i Oslo, skriver Tesla-sjef Elon Musk på Twitter.

– Dette kan la seg løse raskt med mobile servicekjøretøy. Vi venter på godkjennelse fra myndighetene, fortsetter han, og viser til norske myndigheter.

Kommunikasjonssjef for Tesla Norge, Even Sandvold, vil ikke gå i dybden på den faktiske størrelsen på verkstedkøene, men sier de jobber med saken. 

- Vi jobber hardt med kundetilfredshet hver eneste dag i alle ledd, og det vises i det uavhengige forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer 2018, hvor Tesla kom på fjerdeplass blant alle bransjer. Vi har mål om kraftig vekst i servicekapasiteten i år, slik at vi kan gi en best mulig opplevelse til alle eierne våre over hele landet, sier Sandvold til Finansavisen. 

Tesla Motors Norway skriver i deres årsrapport at de vil fortsette å investere i nye service-sentre og superladestasjoner i 2018, og legger til at den norske virksomhetens suksess vil være avhengig av den helhetlige suksessen til bilene på et globalt nivå.  

Teslas virksomhet i Norge er eiet av det nederlandske selskapet Tesla Motors Netherlands B.V.