Børs og finans

Tapte 12 mill. i fjor - satser alt på lyd

Kygo tredobler etter fiaskoår

Produktslakt og forsinkelser ga Kygo 12 millioner i tap i fjor. 

Kyrre Gørvell-Dahll, bedre kjent som Kygo - Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix

Kyrre Gørvell-Dahll, bedre kjent som Kygo - Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix

Artikkel av:  Redaksjonen
3. juli 2018 - 09.54

(Finansavisen:) Nå har Kygo - Kyrre Gørvell Dahll - kuttet klessatsingen, skyter selv inn 10 millioner, og har allerede tredoblet omsetningen av nye hodetelefoner, skriver Finansavisen.

- Kyrre har hele tiden spilt en viktig rolle. Nå blir han største eier i selskapet, sier gründer Jon Inge Gullikstad i Kygo Life, ifølge avisen.

Omsetningen i Kygo Life stupte fra 30,9 til 19,8 millioner kroner etter at de i fjor stoppet hele klessatsingen. Da de første hodetelefonene i tillegg fikk en kald mottagelse i markedet slik at underskuddet endte på minus 12,1 millioner.

- Dagens Næringsliv ga god omtale, men vi ble filleristet hos TEK og andre. Dermed måtte vi starte et ekspressprosjekt for å utvikle nye telefoner. Vi håpet å få dem klare til august, men de kom ikke før november. Dermed mistet vi 10–15 millioner i omsetning som bidro til underskuddet, sier Gullikstad, ifølge Finansavisen.

Avvikler klessatsing

Seriegründeren som sto bak Ulvang-sokkene og Johaug-hanskene skyter selv inn fem millioner, men mister likevel eierandel i selskapet til fordel for Kyrre Gørvell Dahll.

Alle pengene skal investeres i satsingen på lydprodukter i det den opprinnelige klessatsingen nå er besluttet avviklet.

Den nye produktserien som kom i november i fjor er blitt langt bedre mottatt i markedet samtidig som Gullikstad rekrutterte Finn Kristoffer Larsen fra Samsung som ny salgsdirektør.

Og nå begynner allerede avtalene å komme.

Kygo Life har ifølge Finansavisen signert avtale med distributøren Aqipa som bidro til å gjøre Beats by Dre til suksess i 2008.

Aqipa skal pushe Kygo-produkter i Tyskland, Frankrike og Spania samt Benelux, Portugal, Italia, Østerrike og Sveits, deriblant til Media Markt.

Invitert til Best Buy

Frem til nå er det norske Power som har solgt flest Kygo-produkter, men et pågående salgssamarbeid med Telia forventes å gi store volumer samtidig som Kygo Life er i tilsvarende samtaler med verdens nest største teleoperatør, Vodaphone. 

Verdens største elektronikkjede, Best Buy, med 42 milliarder dollar i årlig omsetning og mer enn 1.000 utsalgssteder, har også fattet interesse. Neste uke reiser Kygo-duoen til Minnesota for å sluttføre avtalen som i dag kun eksisterer i form av avtaleutkast.

Årets mål: 60 mill.

Men allerede før det er satt blekk på noe papir - hverken med Vodaphone eller Best Buy har Kygo medvind på topplinjen.

- Vi har tredoblet omsetningen i første halvår i år, og den trenden ser ut til å fortsette, sier Finn Kristoffer Larsen til avisen

- Til 60 millioner?

- Ja, det er innen rekkevidde. Nå øker vi distribusjonen til folkerike markeder som Tyskland, Frankrike og Spania. Men vi konkurrerer med giganter som Bose, Sony og Beats by Dre. Det betyr at vi må planlegge bedre, og også ta noe mer risiko.