Børs og finans

Nordnet sparker AI-medarbeider

Kundeservice-roboten Amelia levde ikke opp til forventningene.

Foto: Willyam Bradberry / Shutterstock / NTB scanpix

Foto: Willyam Bradberry / Shutterstock / NTB scanpix

Artikkel av: Njål Eivind Kleiven
10. juli 2018 - 12.12

Høsten 2017 inngikk Nordnet en samarbeidsavtale med det amerikanske selskapet IPsoft, en verdensledende leverandør av digital arbeidskraft.

- Ved hjelp av Amelia har Nordnet en ambisjon om å øke effektiviteten i kontakten med selskapets kunder samtidig som servicegraden økes, skrev Nordnet i en pressemelding i fjor høst.

Etter et år velger banken å avslutte satsningen på Amelia.

- Vi har testet den mot kunder, og responsen er okay, men ikke overveldende, så vi velger å prioritere andre områder innenfor vår AI-satsning på kort sikt, sier Nordnets konsernsjef, Peter Dahlgren, til Dagens Industri.

Amelia anerkjennes som et av verdens beste AI-systemer, og den svenske banken SEB har opplevd betydelig suksess ved bruk av teknologien. I et intervju med Dagens Industri understreker Dahlgren at de ikke har vært misfornøyd med produktet.

 - Akkurat nå mener vi at det finnes andre spennende applikasjoner som vi har veldig stort utbytte av, så vi velger derfor å prioritere annerledes. Det betyr ikke at vi er misfornøyde med IPSoft på noen som helst måte. Det handler om prioriteringer og vi opplever bedre kundetilfredshet på andre måter, sier Dahlgren til den svenske avisen.