Børs og finans

Som ventet av både Astrup og Clarksons Platou

Tidewater og Gulfmark Offshore skaper ny offshoregigant

- Nye Tidewater vil bli en dominerende spiller i mange år fremover, sier analysesjef.

Foto: Tidewater.

Foto: Tidewater.

Artikkel av: Are  Strandli
16. juli 2018 - 19.07

De amerikanske offshorerederiene Tidewater og Gulfmark Offshore slår seg sammen, og skaper med det verdens største offshorerederi målt i flåtestørrelse.

Ifølge det nettbaserte verdivurderingsbyrået Vesselsvalue, vil det sammenslåtte selskapet ha en flåte på totalt 273 offshore serviceskip med en total verdi på 1.381 millioner dollar, tilsvarende drøyt 11 milliarder kroner.

Kun flåten til Edison Chouest Offshore med sin flåteverdi på tett opp under to milliarder dollar, eller rundt 16 milliarder kroner, er mer verdt.

Solstad Farstads 100 fartøyer er til sammenligning verdivurdert til 930 millioner dollar, ifølge Vesselsvalue.
Gulfmarks aksjonærer vil motta 1,100 Tidewater-aksjer pr Gulfmark-aksje, og vil dermed sitte med totalt 26 prosent av det kombinerte selskapet, dersom transaksjonen går igjennom.

Åpner for ytterligere vekst

Tidewater-sjef John Rynd som vil lede det sammenslåtte selskapet, mener fusjonen vil komme kundene til gode. Samtidig åpner han for ytterligere vekst.  

- Ved å kombinere våre flåter og landbaserte aktiviteter, vil være i bedre stand til å gi kunne gi kundene våre tilgang til moderne høyspesifikasjons fartøyer samtidig som vi opprettholder et sterkt fokus på sikker drift og overlegen og kostnadseffektiv kundeservice.

- Transaksjonen bevarer Tidewaters sterke finansielle profil, og gir selskapet muligheten til å finansiere både organisk vekst og potensielt flere oppkjøp, sier han.

Som ventet

Begge rederiene har gjennomgått vellykkede restruktureringer, og spesielt Gulfmark har av flere blitt fremhevet som et mulig oppkjøpsmål.

Meglerhuset Clarksons Platou Securities har ment at Gulfmark, i tillegg til Spetalen-rederiet Standard Drilling, kunne være et mulig mål for Tidewater dersom rederiet ønsker å gjøre et større inntog i Nordsjømarkedet, samt oppgradere flåten sin.

- Å plukke opp en flåte i regionen mens skipsverdiene fortsatt er lave og ratene stiger, virker som en førsteklasses mulighet for selskapet å fortsette å oppgradere flåtekvaliteten sin, senke kostnadene pr aktive fartøy og bidra til fri kontantstrøm. Vi tror mulige mål kan inkludere Gulfmark og Standard, skrev Clarksons-analytikerne i en analyse i februar i år.

Også forvalter Morten E. Astrup, som er inne på eiersiden i Gulfmark Offshore gjennom fondet Storm Bond Fund, har ventet at Gulfmark ville ble gjenstand for et oppkjøp.

«Vi mener Gulfmark stikker seg ut som et interessant spill på et offshoreoppsving på grunn av den veldig attraktive impliserte skipsverdsettelsen, sterke balanse med en solid likviditetsposisjon og det faktum at det er et åpenbart oppkjøpsmål i et konsoliderende marked», skrev Astrup i markedsrapporten for april.

Les også: -Et interessant spill

Vesselsvalue’s offshoresjef, Charlie Hockless, ser flere fordeler med den annonserte fusjonen.  

- Hvis denne nedturen har lært oss noe, så er det at store selskaper overlever, sier han, og legger til:

- Nye Tidewater vil være en dominerende spiller i mange år fremover.