Børs og finans

Børsgiganter går sammen om nytt selskap

EU-kommisjonen har godkjent at bankgiganten DNB og matprodusenten Orkla går sammen om å danne et nytt markedsføringsselskap.

Artikkel av: NTB
10. august 2018 - 05.40

Det nye selskapet har fått navnet Optimized AS.

Ifølge EU-kommisjonen vil selskapet holde på med datadrevet markedsføring gjennom egenkanalmarkedsføring og innkjøpte mediaplasseringer, samt gjennomføring av analyse av data for markedsføringsbruk.

EU-kommisjonen har konkludert med at samarbeidet ikke vil medføre noen konkurransemessige bekymringer innen EU-området fordi selskapets aktivitet her vil være ubetydelig.

I Brønnøysundregistrene står konserndirektør for marketing og innovasjon Arve Heltne i Orkla oppført som styreleder for Optimized.

Torsdag kveld skriver Kampanje at Orkla over lengre tid skal ha jobbet med å få flere av landets aller største annonsører med på en helt ny byråsatsing. Tanken er angivelig å bygge opp et mediebyrå som skal handle digitalreklame direkte fra mediene selv, og dermed kutte ut bruken av mediebyråer på dette området.

I følge Kampanje omsatte mediebyråene reklame for snaut 800 millioner kroner i fjor.

(©NTB)