Børs og finans

LIVE webcast

Navamedic halverte inntektene

- 2. kvartal 2018 markerer viktige milepæler for Navamedic, sier Tom Rönnlund, administrerende direktør i Navamedic.

Navamedic. Foto: Selskapets hjemmesider.

Navamedic. Foto: Selskapets hjemmesider.

Artikkel av: Øystein Byberg
24. august 2018 - 07.39

Navamedic melder om et resultat etter skatt på 0,3 millioner kroner i 2. kvartal 2018, mot 0,5millioner kroner i samme periode året før.

Se kvartalspresentasjon LIVE her 08.00

Resultatet før skatt ble 0,4 millioner kroner, sammenlignet med minus 1,8 millioner kroner i fjor.

Driftsresultatet ble 2,1 millioner kroner, mot 2,3 millioner kroner året før.

EBITDA beløp seg til 3,5 millioner kroner, mot 5,5 millioner kroner i fjor.

Driftsinntektene beløp seg til 45,2 millioner kroner, sammenlignet med 90,0 millioner kroner i 2. kvartal 2017. Nedturen skjer i kjølvannet av utløpet av Aspen-avtalen. 

- 2. kvartal 2018 markerer viktige milepæler for Navamedic, i det vi ser resultatene av overgangen fra å være avhengig av én enkeltstående partner til å bygge en sterk såle av lisens- og distribusjonsavtaler med lengre kontraktsperioder, bedre bruttomarginer og et sterkt vekstpotensial. Ved å lansere nye, innovative produkter med gode marginer, som for eksempel antifedme-medikamentet Mysimba, fortsetter vi reisen med å posisjonere selskapet for fremtidig vekst og lønnsomhet, sier Tom Rönnlund, administrerende direktør i Navamedic.

- Antifedmemedikamentet Mysimba, som har opplevd en sterk markedsvekst, har fått nyhetsoverskrifter og mottar sterk interesse fra leger og pasienter over hele Norden. Produktet er kun ett eksempel på vår strategi om å fokusere på lansering av nye, innovative behandlinger som vil føre oss tilbake til lønnsomhet. Vi fortsetter å se gode vekstmuligheter for dette innovative og etterlengtede produktet som behandler et stort og udekket behov, sier Rönnlund og fortsetter:

 - Vi ser også frem til lanseringen av Elmiron for behandling av smertefull blæresyndrom, samtidig som vi fortsetter arbeidet vårt mot en lønnsom vekst og lanseringen av nye, spennende originalprodukter de kommende 6 til 18 månedene, sier Rönnlund

Her er rapporten og presentasjonen