Børs og finans

- Koster selskapene fem kroner

DNB og Telenor håver inn på papirfakturagebyr

Papirfakturaer har blitt melkekuer for flere av de største norske selskapene.

Foto: Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Foto: Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Artikkel av: Njål Eivind Kleiven
12. september 2018 - 21.35

Selv om regninger flest behandles digitalt, sendes det fortsatt ut store mengder med papirfakturaer til den norske befolkningen. For Telenor og DNB gir dette trolig ekstrainntekter på rundt en halv milliard kroner i året, ifølge DNs beregninger. Gebyrene kundene må betale for papirfaktura er nemlig langt høyere enn utgiftene knyttet til utsending av disse.

- For kunder med store volum koster det cirka fem kroner i produksjon og distribusjon av papirfakturaer, skriver Sidsel Bråten, kommunikasjonssjef hos PostNord Strålfors, i en epost til DN.

Telenor vil gjerne at folk går over til digital faktura.

- Vi har forsøkt å sette en pris per faktura som motiverer folk til å velge digital faktura. Likevel er det fortsatt en del som holder fast på papirfakturaen. Noe annet, som sikkert vil overraske noen, er at det er folk i ulike aldersgrupper som ikke slutter med papirfaktura. Det er altså ikke slik at det kun er den mer velvoksne delen av befolkningen som fortsatt får tilsendt papirfaktura, skriver Krokan til DN.

Ifølge DN inkasserer DNB en gevinst på 156 millioner kroner i året på papirfakturaer.

- Vi er helt enige i at papirfaktura ikke er fremtiden, hverken miljømessig eller forretningsmessig. DNB har ligget langt fremme når det gjelder innføring av e-faktura, og vi har satset mange hundre millioner på utviklingen av Vipps, som har som forretningsmodell å gjøre papirfakturaer til historie. Nå i vår gikk vi også inn som eier i Payr, skriver Westerveld til DN.