Børs og finans

- Da må man være ganske tålmodig for å få igjen investeringen sin

Kid vil vurdere utbyttegraden, samt mulighetene for å ekspandere nettbutikken utenfor Norge.

Foto: Anders Horntvedt/Finansavisen

Foto: Anders Horntvedt/Finansavisen

Artikkel av: Marianne Løland Skarsgård
4. september 2018 - 15.09

- Hvis vi skal opprettholde gearing ratio, netto rentebærende gjeld mot ebitda, på 2,5 hvert kvartal, og samtidig skal betale ut 60-70 prosent av overskuddet i utbytte, vil vi med dagens overskudd møte et punkt hvor vi må vurdere hvordan overskuddslikvideten skal disponeres, sier finansdirektør i Kid, Petter Schouw-Hansen, ifølge TDN Direkt.

- Dette kan betales ut i form av økt utbyttegrad, eller så kan vi bruke det til M&A-aktiviteter eller økte investeringer. Det er logisk at vi tar en styrediskusjon på dette før generalforsamlingen i mai, fortsetter han.

Vekststrategier

Schouw-Hansen sier selskapet er i en vurdering av vekststrategiene, og at de har sett mye på en mulig ekspansjon av nettbutikken til andre land, og trekker frem Sverige som eksempel.

- Vi har sett mye på dette, men vi må forstå det bedre hvis vi skal gjøre det, og det har vi brukt ganske mye tid på, sier han.

På presentasjonen på DNBs detaljhandelskonferanse tirsdag sier Schouw-Hansen ifølge TDN Direkt at Kid kan fortsatt vokse i Norge, men samtidig vil se seg om etter andre vekststrategier.

- Et alternativ kan være å rette nettbutikk mot andre markeder. Men da må man være ganske tålmodig for å få igjen investeringen sin. Et alternativ ville vært å starte med Sverige, og da måtte vi startet å bygge en merkevare der, sier han.

Marginen i nettbutikken er på samme høye nivå som de største butikkene, sier Schouw-Hansen.

Samtidig understreker selskapet at de fortsatt ser vekstmuligheter i Norge.

- Vi har et mål om å øke omsetningen i eksisterende butikker og nettbutikk med mellom tre og fire prosent hvert år, og i tillegg vokse med noen nye butikker utover det, sier finansdirektøren.

- Vi har troen

Videre har selskapet tro på business til business-markedet.

- Det vil ta litt tid å komme inn, det skulle bare mangle. Men vi har troen på dette, sier konsernsjef Kjersti Hobøl, ifølge nyhetsbyrået.