Børs og finans

Nordea-analytiker: SAS er oppkjøpskandidat

IAGs forsøk på å sluke Norwegian er ikke over. Nå mener Hans-Erik Jacobsen at også SAS er en mulig oppkjøpskandidat.

Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Artikkel av:  Redaksjonen / Kimmo Risbakken
9. september 2018 - 09.32

(Finansavisen:) Etter at SAS la frem resultatene for selskapets 3. kvartal for en uke siden har aksjen virkelig fått luft under vingene på de skandinaviske børsene. Aksjekursen hadde sin foreløpige bunnotering i år på 16,60 svenske kroner 6. august i Stockholm.

Nå, en måned senere, er kursoppgangen på 33 prosent, skriver Finansavisen.

Fredag morgen kom SAS med sine trafikktall for august, dagen etter at Norwegian la frem sine tall.

- Stort sett endte SAS’ trafikktall for august opp i tråd med forventningene. Etterspørselen økte med 6,4 prosent, mens produksjonen økte med 5,4 prosent, skriver analytiker Hans-Erik Jacobsen i Nordea Markets i en oppdatering til sine kunder fredag.

For en uke siden poengterte SAS-ledelsen at den omlegningen som ble gjort for tre-fire år siden, med økt kapasitet om sommeren, har gitt full uttelling denne sommeren. Tidligere har Norwegian hatt dekket bord når det gjelder ferieglade turister i Norden.

Kan bli slukt

Jacobsen fremhever ifølge avisen at SAS fløy 5 prosent flere kunder i år enn i fjor. Sammenlignet med Norwegian fremstår passasjerøkningen noe puslete, men SAS’ kapasitetsøkning er ikke i nærheten av den Norwegian har. SAS’ forbedringer vekker interesse.

- SAS er i ferd med då endre rutenettverket for å tiltrekke seg flere fritidsreisende om sommeren, og dette er med på å forklare hvorfor trafikkveksten er så sterk og at fyllingsgraden er høyere, samtidig som er yielden er marginalt svakere, skriver Jacobsen, som legger til at SAS-aksjen nå prises 8,4 ganger inntektene Nordea Markets forventer for neste år.

- Vi mener dette er noe lavt, særlig grunnet de strukturelle endringene som foregår i den europeiske luftfartsindustrien. Vi mener SAS vil tjene på konsolideringen, men vi mener også at SAS er potensiell oppkjøpskandidat, skriver Jacobsen, ifølge Finansavisen.

Kundene tar regningen

Også analytiker Kenneth Sivertsen i Pareto Securities finner mye å glede seg over i de ferske månedsrapportene fra Norwegian og SAS.

- I sum ser de to siste trafikkrapportene ut til å underbygge synet vi har på at flyselskapene er i gang med å løfte drivstoffkostnadene over på konsumenten gjennom økte billettpriser, sier Sivertsen, og følger opp:

- Samtidig har etterspørselen holdt seg bra gjennom august, med fyllingsgraden for både Norwegian og SAS på relativt bra nivåer i forhold til billettprisene. Men selskapene må løfte billettprisene, da en sterk dollar vil øke store deler av kostnadsbasen – leasing og vedlikehold av fly, samt drivstoff.

For inntjeningen ser bransjen samlet ut til å skape en utfordring for seg selv i Norgen, mener Sivertsen, ifølge Finansavisen:

- Økt kapasitetsvekst i Norden kan bli en utfordring for antall seter som blir satt i produksjon er ventet å overstige etterspørselen. Det vil normalt gi redusert fyllingsgrad og press på billettprisene. Når det er sagt, vi mener at både Norwegian og SAS er godt rigget for høsten og vinteren, sier Sivertsen.

Han mener tredjekvartalsrapporten fra Norwegian blir viktig denne høsten, og der vil både kostnader og 2019-guidance få mye oppmerksomhet.

- Vi forventer at Norwegian tar ned veksten betydelig, og at inntjeningen kommer opp ettersom kostnadene i forbindelse med veksten avtar. I tillegg venter vi ytterligere salg av fly som Norwegian ikke trenger i operasjonen for 2019, sier Sivertsen, ifølge avisen.