Børs og finans

Nordnet-økonom: Oppblåst i Europris og XXL

- Har veldig godt headroom, kontrer XXL.

Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Artikkel av: Odd Steinar Parr
4. september 2018 - 14.18

Europris og XXL har fått gjennomgå på børsen i 2018.

Begge ble hardt straffet for sine kvartalsrapporter lagt frem i sommer, og har ikke klart å hente seg inn igjen siden.

Så langt i år er Europris ned over 33 prosent, mens XXL har falt mer enn 44 prosent.

- Det er helt feil vei å gå

Nordnets investeringsøkonom Mads Johannesen mener det er gode grunner til at aksjene ser rødt.

- Selskapene åpner nye butikker i en verden der netthandel utgjør en stadig større andel av bransjens omsetning. Det er helt feil vei å gå, sier han til Hegnar.no.

Etter åpningen i Sandnes i forrige uke, har Europris åpnet syv butikker hittil i år. Og to nye er varslet før utgangen av 2018.

Samtidig har XXL planer om å åpne 7-9 butikker i år.

- I en bransje med et så stort marginpress som retail, vil det ikke hjelpe med åpning av nye butikker og påfølgende dyr leie av lokaler og varelagerkostnader, fortsetter Johannesen.

Ståltro på omnikanaler

Europris-sjef Pål Wibe forklarer åpningen av nye butikker med at det lønner seg.

- Vi åpner nye butikker fordi vi ser at de er svært lønnsomme. Vi gjør etter-analyser hvert år av tidligere års etableringer, og disse viser at vi i snitt overgår de forutsetninger vi la til grunn for etableringsbeslutningene. Så da sier vi ja til nye etableringer som tilfredsstiller våre strenge krav til lønnsomhet, skriver han i en e-post til Hegnar.no.

Wibe legger til at Europris er i et segment som ikke har vært så utsatt for netthandel til nå, noe han også ser fra internasjonale analyser av tilsvarende konsepter i USA og England.

- Selv uten egen netthandel klarer disse seg godt med fortsatt god vekst i både gamle butikker og nyetableringer. Når det er sagt, må det legges til at vi i Europris, i motsetning til de fleste av disse sammenlignbare konseptene i andre land, har åpnet nettbutikk for å skaffe oss erfaringer om hva som kan selges i en nettbutikk - evt. klikk & hent i tett samspill med de fysiske butikkene. Vi tror det på litt lengre sikt kan gi oss spennende vekstmuligheter, fortsetter Europris-sjefen.

IR- og strategidirektør Tolle Grøterud påpeker overfor Hegnar.no at XXL er sterke i troen på såkalte omnikanaler, der varehusene og netthandel spiller på lag.

- XXL har få og store varehus sentralt plassert, med de beste ansatte i industrien med dyp fagkunnskap, og disse destinasjonene har en viktig funksjon i netthandelen også. De fungerer blant annet som servicepunkter, pick-up og returpunkter, samt markedsføring og showrooms. Det er noen store byer igjen i Norden hvor vi ønsker oss varehus, men fremtidens utrulling av varehus handler mer og mer om Europa. I Østerrike er vi nå i gang, og har kun fire varehus i dag, skriver han i en e-post.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Mads Johannesen. Foto: Nordnet.

- Balansene er blåst opp

Tilbake i Nordnet har investeringsøkonom Johannesen (bildet over) bitt seg merke hvordan Europris og XXL fører sine immaterielle eiendeler i balansen.

- Jeg mener at verdiene er blåst opp og balansen i de to selskapene er strukket. Jeg har vanskelig å se for meg at immaterielle verdier og goodwill utgjør hhv. 2,7 milliarder for XXL og 1,5 milliarder for Europris, sier Johannesen til Hegnar.no.

Europris-aksjen står tirsdag ettermiddag i 21 kroner, noe som priser selskapet til nærmere 3,5 milliarder kroner.

Samtidig står XXL i 46,15 kroner, noe som gir en prislapp på i overkant av 6,4 milliarder kroner.

- Ser man på selskapenes markedsverdier, utgjør immaterielle eiendeler og goodwill 9,50 og 19 kroner per aksje i hhv. Europris og XXL. I Europris utgjør altså immaterielle eiendeler over 45 prosent av markedsverdien, mens den i XXL utgjør over 41 prosent. Det virker høyt, synes Johannesen.

- Veldig godt headroom

Europris-sjef Pål Wibe mener deres bokførte immaterielle eiendeler forsvares av en sterk kontantstrøm.

- Europris leverer et solid overskudd hvert år, og har en svært god likviditet. Dette gjør at vi år etter år har økt det ordinære utbyttet per aksje. For 2017 fikk aksjonærene et utbytte på 1,70 kroner, hvilket tilsier en direkteavkastning på 8,3 prosent, skriver han i en e-post.

XXL-direktør Grøterud påpeker at goodwillen i deres balanse oppsto da EQT kjøpte en majoritetspost i selskapet i 2010.

- Da hadde XXL en omsetning på 1,8 milliarder og en EBITDA (driftsresultat før av- og nedskrivninger) på 300 millioner kroner. Goodwill er kun knyttet opp mot den norske virksomheten, og den omsatte for 4,4 milliarder i 2017, med en EBITDA på 900 millioner kroner. Vi gjør løpende impairment-testing (nedskrivning) av denne posten, og har veldig godt headroom her, forklarer han overfor Hegnar.no.