Børs og finans

Traff blink

Rakettvekst for norske supersko

For fire år siden solgte de egendesignede sko for 5,2 millioner kroner fra en kjeller. Nå har omsetningen mangedoblet seg.

Foto: Hilde Oreld / Finansavisen.

Foto: Hilde Oreld / Finansavisen.

Artikkel av:  Redaksjonen
1. september 2018 - 12.52

(Finansavisen): For tre år tilbake møtte Finansavisen Andreas Engell og hans far Håvard Engell. Far har jobbet i Olympiatoppen i 15 år med utvikling av tekniske ferdigheter og skadeforebygging, i tillegg til fysisk helse og sko-teknologi.

Engell senior sa til Finansavisen sist at:

«Da jeg jobbet i Olympiatoppen, var det hele tiden fokus på hvordan utøverne kunne prestere bedre og unngå skader. Jeg tenkte aldri på at verden der ute hadde minst like store utfordringer som toppidrettsutøvere.» Han siktet til forskning som viser at så mange som 70 prosent av befolkningen har feil fotstilling, og at dette medfører plager som vonde knær, vonde rygger, vonde føtter. Rett og slett generelle muskel- og skjelettplager.

En sko som balanserer hele kroppsvekten gjennom foten på en optimal måte. Som endrer seg underveis i tråkket, og en synlig rull på tvers under sålen som sørger for at mellomfoten løftes opp slik at føttene treffer riktig balansebane når hælen trykkes ned. Hvor også forfoten blir balansert. Det er verdens beste sko, ifølge Håvard Engell.

44 millioner kroner

Skoen, som selges under merkenavnet Gaitline, ble tatt godt imot av markedet. Daglig leder Andreas Engell tror den viktigste årsaken, er at produktet virker.

I fjor økte omsetningen ifølge avisen til 44,1 millioner kroner, og Gaitline selges i Norge, Sverige, Danmark og Island. Staben har vokst til 12 ansatte og for to år siden flyttet de inn i store lokaler i Nydalen.

- Dette året har vi nærmest utelukkende jobbet med skalering slik at internasjonaliseringen kan starte neste år. Vi er ferdig med Gaitline nivå 1. Nå starter nivå 2, sier Engell til avisen.

60.000 par

Gaitline har fått flere kjedeavtaler, og har blant annet Life i Sverige, Løplabbet og profilerte sportsbutikker som Røa Sport, Vinderen Sport og Torshov Sport, samt high end skobutikker på kundelisten.

- Vi har svært lojale sluttbrukere. De kjøper mellom tre og fem par sko i året. Vi må ha gjort noe bra når vi får personlige takkebrev, sier markedssjef Stine Gylterud i Gaitline, til avisen.

I dag selger Gaitline rundt 60.000 par sko i året. Løplabbet har lansert skoen som restitusjonssko nummer én. De timene det ikke løpes, skal Gaitline brukes til all annen aktivitet. Det er også mange idrettsutøvere både i og utenfor Olympiatoppen som bruker skoene. Nå lanserer Gaitline vintersko og neste år kommer barnesko.