Børs og finans

SAS risikerer ny pilotkonflikt

SAS-ledelsen vil utvide bruken av flyselskaper utenfor morselskapet, men møter motstand hos pilotforeningene på hjemmebane.

Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Artikkel av: Martine Holøien
1. september 2018 - 12.18

SAS meldte fredag om et resultat etter skatt på 1.546 millioner svenske kroner i sitt 3. kvartal 2018 (mai-juli), mot 1.535 millioner svenske kroner i samme periode i fjor.

SAS-aksjen endte fredag opp 8,3 prosent til 18,25 kroner på kvartalstallene, og ledelsen oppjusterte forventningene og tror nå på et overskudd på rundt to milliarder svenske kroner for regnskapet som avsluttes i oktober.

Oppstarten av et nytt datterselskap, SAS Ireland, med egne fly og mannskaper stasjonert i London og i Malaga, bidrar til høyere inntekter og lavere kostnader  - tross sommerens kanselleringer, skriver DN.

- Fremover er det viktig at SAS ikke har andre forutsetninger for å konkurrere enn andre selskaper. Da blir det vanskelig å holde på markedsposisjonen vi har i dag, sier konsernsjef Rickard Gustafson til avisen.

- Det er ikke helt uvanlig at styringsretten ligger hos styret og ledelsen i et selskap. Jeg synes det er helt naturlig at det skal fungere slik også i SAS, sier Gustafson videre.

SAS og pilotforeningene i Norge, Sverige og Danmark undertegnet i fjor høst en treårig avtale, med mulighet for reforhandling etter to år. Når avtalen går ut våren 2019, kan det bli streik. Leder Jan Levi Skogvang for SAS Norge Pilotforening sier til avisen at pilotene er opprørt.

- Vi vil at SAS skal være et trygt sted å jobbe, og det oppleves som en trussel mot arbeidsplassene hvis selskapet ønsker å øke produksjonen ute, sier han til avisen.