Børs og finans

Salget skuffet og aksjen stuper

- Denne effekten kommer ikke som en overraskelse, sa CEO Rodney McMullen i en telefonkonferanse torsdag morgen. 

Foto: boonchoke / Shutterstock / NTB scanpix

Foto: boonchoke / Shutterstock / NTB scanpix

Artikkel av: Nicolai C. Steckmest Sivertsen
13. september 2018 - 19.08

Ettersom konkurransen blant dagligvarekjedene i USA har blitt mer intens, har amerikanske Kroger tatt store steg for å tilpasse bedriftsmodellen sin. De stegene har vist seg å gitt selskapet nakkesleng. 

Kort tid etter åpning på Wall Street stupte Kroger-aksjen over ni prosent, ettersom selskapets salgsrapport for kvartalet skuffet både investorer og analytikere.

Aksjen er i skrivene stund ned 10,34 prosent til 28,45 dollar. 

Dagligvarekjeden kunne rapportere 1,6 prosent vekst i salg de siste 12 månedene. Wall Street ventet 1,9 prosent, grunnet sterkere forbrukertillit og rekordlav arbeidsledighet i USA. 

Selskapet fortsetter å investere i netthandel, men klarer ikke å holde følge med giganter som Amazon. Kroger-aksjen stupte da Amazon kunngjorde at de ville kjøpe Whole Foods. 

- Denne effekten kommer ikke som en overraskelse, sa CEO Rodney McMullen i en telefonkonferanse torsdag morgen. 

- Vi forventer at motvind fra optimeringstiltakene våre blir til medvind senere i tredje kvartal, avsluttet konsernsjefen. 

Selskapets nettoinntekter klatret til 508 millioner dollar, eller 0,62 cent per aksje, for andre kvartal. Samme tid i fjor rapporterte selskapet en nettoinntekt på om lag 353 millioner dollar, eller 0,39 dollar per aksje. 

Omsetningen steg til 27,87 milliarder dollar, fra 27,6 milliarder dollar samme tid i fjor. Wall Street ventet 27,95 milliarder dollar for andre kvartal. 

- Alt i alt, var det ikke dette optimistene hadde gledet seg til, sa Ken Goldman, analytiker for J.P. Morgan, i et notat til sine klienter torsdag.