Børs og finans

Spøker for Kjos’ Brasil-inntekter

- Dette er kun et lovforslag, sier Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

Bjørn Kjos - Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Bjørn Kjos - Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Artikkel av: Marianne Løland Skarsgård
7. september 2018 - 20.21

I august bekreftet Norwegian at en tillatelse var på plass til å fly mellom Brasil og Storbritannia. Fredag bekrefter sjefen for flyselskapet, Bjørn Kjos, ifølge FlightGlobal oppstart av en rute mellom London og Rio de Janeiro våren 2019.

Ruten skal betjenes med en Boeing 787.

Spøker for inntekter

8. august godkjente senatet i Brasil et lovforslag, som forbyr flyselskaper å ta betalt for setevalg fra passasjerene. Også muligheten til å ta betalt for ekstra bagasje kan bli reversert, ettersom motstandere ser på gebyret som overflødig og unødvendig høyt, skriver Bloomberg.

- For å gå inn i et nytt marked - og skape nye jobber og øke verdiene - er det viktig for Norwegian å kunne operere som et moderne flyselskap, ikke som et flyselskap fra fortiden, sa Matias Maciel, en talsmann for Norwegian Air Shuttle, til nyhetsbyrået.

Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen er ikke bekymret.

- Hva har dette å si for Norwegian?

«Dette er kun et lovforslag. Vi vet at brasilianske myndigheter er veldig interessert i at Norwegian skal lansere nye ruter mellom Brasil og Europa, så vi forventer at Norwegian vil kunne tilby lave priser og valgfrihet, slik vi gjør ellers i verden», skrev han i en e-post til Hegnar.no tidligere denne uken.

«Brasil er et spennende marked med stort potensiale. I dag er tilbudet mellom Brasil og Europa preget av lite konkurranse og høye priser, og det har vi tenkt å gjøre noe med», sier Sandaker-Nielsen.

Taus om lønnsomhet

Kommunikasjonssjefen ville ikke svare på hvor mye av salget til Norwegian som består av akkurat disse inntektene, og hvor lønnsomt Brasil-flyvninger vil være for flyselskapet, uten muligheten for å kunne ta betalt for setevalg og bagasje.

For noen globale flyselskaper, hvor tilleggsavgifter som bagasje eller prioriterte sitteplasser, består av så mye som 40 prosent av salget, har det vært vanskelig å få tilatelse til å belaste kundene for disse kostnadene i Brasil.

Knuste forventningene

For 2. kvartal 2018 meldte Norwegian om et resultat etter skatt på 300,3 millioner kroner, mot minus 690,9 millioner kroner i samme periode i fjor.

Ifølge TDN Direkt var det ventet et resultat på minus 535 millioner kroner.

- Det er gledelig å legge frem et godt resultat med reduserte kostnader til tross for en sterk vekst dette kvartalet. Fremover skal veksten avta og vi skal høste av det vi har sådd, noe som vil gagne kunder, ansatte og aksjonærer, sa Kjos. 

Driftsinntektene beløp seg til 10.227 millioner kroner, sammenlignet med 7.775 millioner kroner i 2. kvartal 2017. Konsensus blant analytikerne lå på 10.514 millioner kroner. 

De såkalte hjelpeinntektene - Ancillary revenue - det flyselskapet tjener utenom billettsalg - endte for Norwegian i kvartalet på 1.613 millioner kroner, mot 1.173 millioner kroner i 2. kvartal i fjor. Per passasjer utgjorde dette 162 kroner, mot 136 kroner i tilsvarende kvartal i 2017.

Les også: Norwegian knuser analytikernes forventninger