Børs og finans

Vedder på dieselkrise om 16 måneder

Mannen som spådde oljenedturen tar nå store veddemål på skyhøye dieselpriser i 2020.

Foto: Christer Teigen / Finansavisen.

Foto: Christer Teigen / Finansavisen.

Artikkel av:  Redaksjonen
14. september 2018 - 10.52

(Finansavisen): Torbjørn Kjus holder en presentasjon på Pareto-konferansen på Holmenkollen Park Hotell i Oslo om de nye utslippsreglene som vil gjelde fra 2020.

Kjus er der som fersk tradingsjef i Vistin Trading, et datterselskap av børsnoterte Vistin Pharma. Han har 305 millioner kroner i kapital som brukes til å trade oljederivater, og satser på å tjene penger både for seg selv og for aksjonærene i Vistin Pharma på en kommende krise. Som tidligere oljeanalytiker i DNB Markets traff han godt med sine spådommer før oljeprisen begynte å falle i 2014. Da han sluttet i DNB før sommerferien, var han forlengst blitt oljeoptimist igjen, skriver Finansavisen.

Tiden er ute

Krisen går under navnet «IMO2020». Dette er de nye utslippsreglene bestemt av Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen, IMO, som trer i kraft 1. januar 2020 for å redusere svovelutslipp i skipsfarten. For å etterleve reglene må rederier enten installere kostbare scrubbere som reduserer utslippene eller kjøre på mer dieselaktig drivstoff, som er langt dyrere enn dagens bunkersolje.

Ifølge ham trenger rederne å installere 30.000 scrubbere. Hittil har de bare bestilt rundt 1.300, og leveringstiden er på rundt ett år, skriver avisen.

- De kan skifte drivstoff, investere i scrubbere, eller gå for hybridløsning med LNG. De kan glemme å rekke det sistnevnte innen 2020. Nå kan vi også glemme det med scrubbere, for nå er det bare 16 måneder igjen til 2020, sier Kjus til avisen.

Selv tipper han at om 16 måneder finnes det kun 2.000 installerte scrubbere på oljetankere og containerskip. Og fordi rederne har vært trege, er det allerede for sent. Krisen vil komme, er Kjus overbevist om. Konsekvensen er at dieseletterspørselen fra shippingbransjen vil gå i taket, uten at raffineriene er klare for denne nye etterspørselen.

- De har ikke engang hatt tid til det. Det tar rundt fem år å få på plass noe sånt. Tiden renner ut, sier han til avisen.

Dieselkrise

Kjus peker på hva som drev oljeprisen opp til 140 dollar fatet våren 2008. Det var sist gang verden så en dieselkrise. Og det var mangelen på diesel som fikk fart på oljeprisen.

- Da eksploderte dieselmarginene på våren. Det var en skikkelig skvis i dieselmarkedet med 25 dollar påslag. Eneste løsningen for raffineriene var å kjøre på med mer oljeraffinering som fikk oljeprisen til å stige kraftig, sier han til avisen og legger til:

- Vi tror dieselmarginen kan bli enda høyere denne gangen enn i 2008.