Børs og finans

Markedsføres for salg

Boa Offshore legger fartøy i opplag

Det Trondheims-baserte offshorerederiet har kun et av sine to store ankerhåndteringsfartøy i drift. Selskapet jobber med å selge begge. 

Ankerhåndteringsfartøyet «Boa Jarl». Foto: Boa Offshore.

Ankerhåndteringsfartøyet «Boa Jarl». Foto: Boa Offshore.

Artikkel av: Are  Strandli
25. oktober 2018 - 12.19

Boa Offshore som er eid av Ole T. Bjørnevik besluttet i oktober i fjor å ta det 2015-bygde ankerhåndteringsfartøyet «Boa Jarl» ut av opplag.

Beslutningen ble tatt på bakgrunn av bedringen i spotmarkedet og en trygghet på at markedet ville fortsette å utvikle seg positivt.

Utviklingen har imidlertid ikke vært like bra som hverken Boa eller flere andre hadde håpet på. 

Dermed må «Boa Jarl» igjen ta turen til opplagsbøyene i forkant av det som av flere ventes å bli en tøff vinter.

Det viser en oversikt fra skipsmeglerhuset Westshore Shipbrokers. 

Jobber med salg

Rederiet har to ankerhåndteringsfartøy i flåten. I tillegg til «Boa Jarl» har det fartøyet «Boa Bison» som ble ferdigstilt i 2014.

Sistnevnte ble tatt ut av opplag i april, og er for tiden i Karahavet i Russland der skipet har vært på kontrakt siden juni. 

Som en del av rederiets restrukturering er begge fartøyene markedsført for salg.

- Salgsprosessen har ikke lykkes, men vi er i tett dialog med kreditorene våre, het det i rapporten for andre kvartal. 

Flere i opplag

Bare den seneste måneden har det - i tillegg til «Boa Jarl» - blitt lagt tre ankerhåndteringsfartøy i opplag. 

Stig Remøys Olympic Subsea har lagt ankerhåndteringsfartøyet Olympic Octopus i opplag i Ålesund, mens Siem Offshore, som kontrolleres av milliardær Kristian Siem, har sendt de to søsterfartøyene Siem Challenger og Siem Commander til opplagsbøyen i Risør. 

De to Siem-fartøyene eies av selskapet Siem Oil Service Invest Norway, og driftes av Siem Offshore som la frem tall for tredje kvartal torsdag morgen.

Ifølge Westshore ligger nå 37 ankerhåndteringsfartøy i opplag - det er to færre enn på tilsvarende tidspunkt i fjor. 

- Til tross for et generelt høyere aktivitetsnivå i Nordsjøen, forblir utsiktene usikre på grunn av det store overhenget av ankerhåndteringsfartøy som er uten arbeid eller ligger i opplag, skrev BOA-styret i andrekvartalsrapporten. 

 Les også: Halverer tapet